Mijn werkgever wil mijn foto op de bedrijfswebsite plaatsen. Mag ik dit weigeren uit oogpunt van privacy?

Dit zou dan voor alle commerciële medewerkers gelden. Het argument is dat dit de band tussen klant en verkoper zou versterken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
20.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry Goos, maar ik geloof niet dat mijn gevoel voor privacy ook maar iets te maken heeft voor de trots waarmee ik voor mijn bedrijf werk!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geloof mij, ik ken al mijn klanten door en door (op commercieel gebied) zonder dat ik hun gezicht ken. Bellen en mailen doen zij mij toch wel.
Ik heb er meer moeite mee dat als men mijn naam in Google intikt dat dan mijn foto boven komt drijven. Ik doe er juist alles aan om dat te voorkomen.
Zou een werkgever daar ook geen rekening mee dienen te houden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het goed is zijn de gegevens die op een interne website staan, niet op Google te vinden. Bij ons is dat in ieder geval zo, maar bij ons kunnen er ook geen externen op de interne website (intranet) komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze gegevens komen op de externe website te staan en geloof mij: ieder bedrijf zal zichzelf zo hoog mogelijk in de Google ranking zien te krijgen. Dit betekent dus dat door het intikken van mijn naam, mijn foto te voorschijn komt en daar heb ik gewoon geen behoefte aan.
Het mag voor je carrière toch niet uitmaken dat ik niet mijn hele hebben en houden op internet wil gooien zoals het merendeel van de bevolking doet. Dat zou de omgekeerde wereld zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op een openbare bedrijfswebsite met een foto staan is voor de klant prettig, maar ik kan me goed voorstellen dat jij dat niet wilt. Het bedrijf zou het niet van zulk soort strategieën moeten hebben m.i.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
rare opmerking over trots op werk ik doe mijn werk ook graag en met plezier maar verder wil ik er niks mee te maken hebben als een werk gever je niet meer nodig hebt schopt hij je er ook net zo makelijk uit

Het beste antwoord

Nee, uw werkgever mag niet zomaar uw personeelsgegevens (zoals uw naam, functie en foto) op internet plaatsen. Dit mag alleen met uw toestemming.

Werknemers op internet
Sommige werkgevers plaatsen bijvoorbeeld graag een aantal foto’s en cv’s van werknemers op internet, om zo een indruk te geven van de sfeer bij het bedrijf. Maar als werknemer bent u dus niet verplicht daaraan mee te werken.

Doel verwerken persoonsgegevens
De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) bepaalt dat uw werkgever alleen persoonsgegevens (zoals uw personeelsgegevens) mag verwerken voor een specifiek en duidelijk omschreven doel. Verder gebruik van deze gegevens, zoals publicatie op internet, moet overeenstemmen met het doel waarvoor ze verzameld zijn.

Omdat plaatsing van personeelsgegevens op internet niet voortvloeit uit het doel van een personeelsregistratie, komt deze verdere verwerking niet overeen met het doel. Dit betekent dat uw werkgever toestemming moet krijgen van werknemers om hun gegevens openbaar te mogen maken.

Toestemming intrekken
Heeft u uw werkgever ooit toestemming gegeven om uw personeelsgegevens te publiceren, maar heeft u zich nu bedacht? U kunt uw toestemming altijd intrekken. Hiervoor kunt u de voorbeeldbrief van het CBP gebruiken.

Instemming ondernemingsraad
Is uw werkgever van plan persoonsgegevens te verwerken, dan moet de ondernemingsraad (or) van uw bedrijf of organisatie hiermee instemmen. De or kan uw werkgever wijzen op de voorwaarden die de Wbp stelt aan het publiceren van persoonsgegevens. Zie verder de brochure Privacy: Checklist voor de ondernemingsraad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Internet is anders dan een interne website (intranet).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Aag: Het gaat om een website die de band tussen klant en verkoper versterkt. Dus een openbare website. Begrijp niet dat er een - is gegeven. Van mij een + om het weer goed te maken.
ronron1212
10 jaar geleden
Het gaat volgens de vraag niet om gegevens van de werknemer maar alleen om zijn foto Maria16
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee ook de naam van vs ronron1212[zie reactie bij crea]
ronron1212
10 jaar geleden
De vraag gaat alleen over de foto meer niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt,maar de rest van de info komt meestal later bij andere antwoorden.
ronron1212
10 jaar geleden
Maria ik heb het gewoon over jou antwoord mooi uitgebreid maar de vraag ging alleen over het plaatsen van een foto.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat weet ik ronron,alleen staat in mijn antwoord dat alle gegevens waaronder ook een foto niet zijn toegestaan zonder toestemming. Dat de rest er ook bij staat is alleen maar makkelijker om in te zien wat wel en niet mag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je voor je heldere bijdrage

Andere antwoorden (4)

Nee, jouw werkgever mag niet zomaar jouw naam, functie en foto op internet plaatsen. Dit mag alleen met jouw toestemming.

Als werknemer ben je dus niet verplicht daaraan mee te werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Internet is anders dan een interne website (intranet).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt het gaat in dit geval om een openbare internet website die door bijvoorbeeld klanten kan worden bezocht.
Het antwoord is daarom ook hierop gebaseerd. Zie de bron:
Mag mijn werkgever mijn personeelsgegevens op internet plaatsen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan voor jou ook een + om de - weer goed te maken!
Ja dat mag. Een foto met naam is een persoonsgegeven en dus valt plaatsing onder Wet bescherming persoonsgegevens (alleen in een intern personeelsgidsje is het wel toegestaan maar zelfs dan mag je nog plaatsing van je foto weigeren, niet je naam).
Je werkgever mag dit alleen plaatsen als jij daar toestemming voor gegeven hebt.
Ik ga ervan uit dat jouw naam erbij komt te staan, gezien het doel ervan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De namen komen er inderdaad bij te staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, dat dacht ik al.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1
Ja, dat mag jij weigeren.

Het portretrecht wordt in de Auteurswet geregeld. Die wet kent rechten toe aan geportretteerde personen. Bij de werkgever die een foto van zijn werknemers op de website van het bedrijf wil plaatsen komt ook het privacy aspect om de hoek kijken. De publicatie ervan kan niet zonder toestemming van de geportretteerde gebeuren.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Foto weigeren op een interne website mag, maar naam en functie mag wel degelijk op de interne website.
Amadea
10 jaar geleden
Op intranet natuurlijk wel. Je collega's moeten toch kunnen zien met wie ze bijvoorbeeld altijd telefonisch contact hebben!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het betreft hier een externe website
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Je mag weigeren, maar misschien is werkoverleg mogelijk zodat de werkgever wel het doel haalt, namelijk persoonlijke band met de klanten en de commerciële medewerkers en dat toch niet alle foto's geplaatst worden op de website.

Gezien de functie is het verzoek niet onredelijk, maar als persoon heb je ook wel recht op bescherming.