Mag je zomaar overstappen naar een andere baan met een 0 uren contract ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van wie zou dat (niet) mogen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat mensen op het internet één zegt dat je 1 maand opzegtermijn hebt en de ander zegt van niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat hangt er van af wat er in je contract staat ; of je een opzegtermijn hebt ja of nee. Een maand is meestal volstrekt normaal ; je baas moet tijd hebben een opvolger te zoeken. Dat je uren niet gegarandeerd zijn, wil niet zeggen dat er niet op je kan worden gerekend.
ronron1212
8 jaar geleden
Het antwoord is simpel. Een 0-uren contract is een volwaardige arbeidsovereenkomst met rechten een plichten voor zowel de werkgever als de werknemer. Een werknemer kan dus niet per direct opzeggen en vertrekken. De opzegtermijn die hij of zij in acht moet nemen is een maand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben je dan ook verplicht om te werken als hij je oproept omdat je daarnaast nog een baan hebt ?
ronron1212
8 jaar geleden
Als de werkgever de werknemer oproept, moet hij/zij verplicht op het werk verschijnen. Daar staat wel tegenover dat de werknemer ook volledige sociale bescherming geniet, zoals doorbetaling bij ziekte
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
''Je kunt elk moment stoppen met werken
Het uitzendbeding houdt ook in dat jij op elk moment kan aangeven dat je niet langer het
afgesproken uitzendwerk wilt doen. Ook dan eindigt de uitzendovereenkomst.
Wanneer je wilt stoppen met werken, moet je dit uiterlijk één werkdag voor de gewenste
beëindiging melden bij de uitzendonderneming'' Staat in mijn CAO
ronron1212
8 jaar geleden
@zand ook gewoon werkgevers hebben een nul uren contract en een contract is een contract.
ronron1212
8 jaar geleden
@zand als jij voor een uitzendbureau werkt en je hebt een contract waar dat instaat waarom den de vraag?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Contract is contract inderdaad. bij Fase 1 staat er geen maand opzeg termijn bij ?

Het beste antwoord

Nee, ook bij een nulurencontract is sprake van een arbeidsovereenkomst, en volgens de wet heb je bij een arbeidsovereenkomst altijd 1 maand opzegtermijn in acht te nemen. (artikel 7:672-3 van het Burgerlijk Wetboek) . En je baas ook trouwens.

Alleen wanneer nadrukkelijk in je contract zou staan dat je geen opzegtermijn hebt (en je baas dus ook niet en je elk moment kan ontslaan) zou je zomaar weg kunnen ; maar in de praktijk ken ik daar - buiten de proeftijd - eigenlijk geen voorbeelden van.

Als je een nieuwe baan kunt krijgen waarbij je per direct kunt beginnen, zou je natuurlijk met je huidige werkgever kunnen overleggen of je die maand niet of weinig ingeroosterd zou kunnen worden, zodat je voor je nieuwe baas alvast kunt beginnen. Maar officieel ben je nog tot het eind van de maand in dienst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt. Ben ik verplicht om te werken als hij mij oproept als ik een andere baan heb ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In principe ben je nog een maand in dienst na je opzegging en ben je verplicht om te komen werken.
Je kunt natuurlijk proberen met je nieuwe baas afspraken te maken voor de eerste maand hoe jullie hiermee omgaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus je bent verplicht om te werken bij een 0 uren contract als de werkgever aan je vraagt of je volgende dag kunt werken ? En als ik tegen de werkgever zegt dat ik niet kan omdat ik een andere baan ernaast hebt ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, zolang je arbeidscontract nog loopt, ben je gewoon nog verplicht om te werken. Net zoals voor je een andere baan vond. een nulurencontract betekent niet dat je mag komen en gaan wanneer je wilt. Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat ze je vragen en dat je die dag al een andere afspraak hebt en dus niet kunt. Maar een andere BAAN kan zonder overleg niet zomaar een reden zijn ; dat valt denk ik onder nevenwerkzaamheden, en die zijn niet overal zomaar zondermeer toegestaan. Je zult het hoe dan ook met je huidige baas moeten OVERLEGGEN als je al een andere baan wilt aanvaarden. Het gaat maar om een maandje ; dat is zo om.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En na het opzegtermijn een andere baan heb krijg ik dan geen gedoe van UWV ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb Fase A lees ik in mijn CAO ''Je kunt elk moment stoppen met werken
Het uitzendbeding houdt ook in dat jij op elk moment kan aangeven dat je niet langer het
afgesproken uitzendwerk wilt doen. Ook dan eindigt de uitzendovereenkomst.
Wanneer je wilt stoppen met werken, moet je dit uiterlijk één werkdag voor de gewenste
beëindiging melden bij de uitzendonderneming''
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Opgelost. ik heb Fase A is een ander soort contract

Andere antwoorden (1)

Je kiest uiteraard zelf bij wie je gaat werken maar heb je een arbeidscontract met een werkgever, dan zijn er wel regels waar je je aan moet houden. Daarmee heb je ingestemd door jouw handtekening eronder te zetten.
Je hebt daarmee rechten en plichten, evenals jouw werkgever!
In de meeste arbeidscontracten staat aangegeven dat je, indien je ontslag neemt, jouw baas de gelegenheid geeft om jouw plaats door een ander in te laten vullen en deze nieuwe persoon de gelegenheid krijgt om in te werken. Of om eerst voor vervanging te zorgen en een sollicitatieprocedure op te starten. In elk geval heb je dus meestal een opzegtermijn en daar moet je je aan houden. Kijk dus of dit in de CAO staat en/of in jouw arbeidscontract. Die aangegeven tijd dien je uit te zitten als jouw baas dit verlangt van jou.

Het kan echter ook zo zijn dat je een bepaald aantal uren werkt voor jouw baas en bij een ander gaat werken voor die uren dat je niet werkt bij de huidige werkgever. Dit mag uiteraard, want je mag meerdere werkgevers hebben...zolang de belastingdienst dit maar weet en het niet zwart is.

Het lijkt mij echter heel onverstandig om een baan waarin je verzekerd bent van een inkomen, in te ruilen voor een 0-uren contract. Dit houdt namelijk in dat je geen cent krijgt als jouw baas even geen werk heeft voor je. Je krijgt namelijk alleen betaald voor de uren dat je daadwerkelijk gewerkt hebt voor hem.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben je dan verplicht om te werken als je werkgever je oproept terwijl je nog een baan daarnaast hebt (0 uren contract) Ik dit moment heb ik een 0 uren contract alleen dit werk is de zwaar en zit er op dit moment door heen omdat ik achter elkaar 50 á 60 uur per week heb gewerkt. Of ik parttime of 0 uren contract hebt UWV Wajong vult aan. het liefst werk ik fulltime maar op dit moment wil ik een andere baan om op me zelf op te kunnen laden voor een fulltime baan.