Kan iemand uit het buitenland naar een nederlandse school?

Kan iemand die een andere nationaliteit heeft dan Nederlands naar een Nederlandse middelbare school?
Mijn vriendin woont in Belgie, maar wilt graag naar mijn school voor een jaartje en dan ook bij mij wonen. Ze wilt niet haar Belgische nationaliteit kwijtraken.
Kan dit? of moet ze dan ingeschreven staan bij mijn gemeente ofzo?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze is al 18 jaar

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4K

Antwoorden (3)

Dat kan wel, mijn neef [Amerikaan] heeft dit gedaan.
Wat er moet gebeuren is, dat jij of je ouders contact met de schoolleiding moeten opnemen om een en ander te bespreken.
Kan me nog herinneren dat er met nadruk op gewezen werd dat het natuurlijk een leuke trip voor de bezoeker was, maar dat het "schoolgaan" zeker serieus genomen moest worden.

Als je daar nou mee begint, toestemming van de school, ben je al een heel end. En nee ze hoeft niet ineens Nederlandse te worden, ze is een bezoeker, een logee.
Weet niet meer hoe het verzekering technisch werd geregeld, dat moet je ook zeker niet vergeten!

Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja hoor, dat kan, zeker binnen de EU mag je eigenlijk wonen en werken (en studeren) waar je wilt. Daarvoor hoef je helemaal niet te naturaliseren.

Of ze zich ook aldaar moet inschrijven of gewoon als gast kan verblijven, hangt ondermeer een beetje af van het inkomen van het gastgezin ; als die afhankelijk zijn van de een of andere vorm van uitkering (of huursubsidie), kan dat consequenties hebben die ze zich tevoren wel moeten realiseren. Dat is wel even een uitzoekerijtje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
@marleen wat heeft het inkomen van het gastgezin hiermee te maken kun je dat even verder uitleggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aan jou ? Nee.
Aan vraagsteller ? Jawel hoor, als ze dat wil weten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar ik ben dat ook zelf nog sterk aan het uitzoeken ; dat valt niet mee
ronron1212
8 jaar geleden
@marleen je antwoord is onvolledig hierdoor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee hoor ; de vraag is of iemand uit het buitenland in Nederland naar school kan, en dat antwoord is "ja". De rest is extra. En vooral een tip om goed tevoren uit te zoeken waar je aan begint.
ronron1212
8 jaar geleden
Extra wat een vraag oproept als of h belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan hoor ik dat wel van vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je wilt, wil je het dan uitleggen hihi :)
Mijn gezin staat niet officieel geregristreerd als gastgezin, ze komt gewoon logeren
gr.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja hoor, natuurlijk. Het is ook niet zo dat het ALTIJD consequenties heeft, je moet het gewoon voor jullie persoonlijke situatie heel goed uitzoeken. Het komt er op neer dat als er iemand extra in huis komt wonen, dat gevolgen KAN hebben voor bijvoorbeeld de studiebeurs van die persoon (uit- of thuiswonend), de inkomsten van het gezin (vooral bij bijstand overigens), huur- en zorgtoeslagen, gemeentelijke belastingen (al is dat vooral als je aanvankelijk alleen woont en er komt iemand bij je in) , ziektekostenverzekering, huis- en tandarts, en alle overige financiële consequenties. Een logeetje erbij kost in de praktijk alles bij elkaar (eten, douchen, toilet, schoonmaak, verwarming, verlichting, onderhoud) al snel rond de 200 euro per maand. En zijn er dingen die ze zelf moet bekostigen en wie betaalt die ? Als ze nog te jong is voor stufi : wie ontvangt haar kinderbijslag ? Ik heb de antwoorden niet , want ze zijn voor iedere situatie verschillend. Ik zit met dezelfde situatie dat mijn dochter in Nederland gaat "logeren" / tijdelijk inwonen bij vrienden (die geen familie zijn) voor haar opleiding, en ben al weken bezig alles uit te vogelen , en kom voorlopig alleen maar meer en ingewikkeldere vragen tegen / dingen waar ik rekening mee moet houden en nauwelijks antwoorden. Vandaar dat het me handig leek je er wel even op te wijzen. Maar de puzzel zullen jullie (ouders) zelf voor jullie situatie moeten maken.
Dit is in principie geen enkel probleem; sterker nog, zodra je Belgische vriendin zich in Nederland heeft ingeschreven is ze ook in Nederland leerplichtig -met als voordeel dat er ook een (openbare) chool moet zijn die haar moet accepteren.
Het lijkt me verstandig om vantevoren uit te zoeken welke middelbare school haar op welk niveau wil accepteren; dat is in sommige regio's ivm wachtlijsten niet makkelijk en in andere geen punt.

Inschrijving in Nederland heeft geen consequenties mbt nationaliteit, WEL mbt uitkeringen etc voor degene waar ze inwoont, en ook voor je vriendin mbt bv zorgverzekering.