Hoe werkt een uitzendbureau?

Kun je zelf aangeven wat voor werk je wilt doen, en zoeken zij dit soort werk dan voor jou? Betaald het uitzendbureau mij, of het bedrijf waar ik werk, en heeft dit invloed op mijn loon?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
ronron1212
8 jaar geleden
Wat bedoel je met invloed op je loon? Het uitzendbureau betaald je.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uzb bemiddelt en je werkt voor hen. 1/3 gaat naar vaste lasten, 1/3 gaat naar het uzb en de laatste 1/3 gaat naar de uitzendkracht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik bedoel of ik evenveel betaald krijg als ik via een uitzendbureau bij bedrijf X terecht kom, als dat ik zelf bij bedrijf X soliciteer en wordt aangenomen, zonder het uitzendbureau.
Ritsuka
8 jaar geleden
Met een vast contract bij het bedrijf zelf heb je over het algemeen betere voorwaarden (pensioen, ziektekosten etc), en vaak ook iets meer loon (maar dit hangt van functie af denk ik).
tinus1969
8 jaar geleden
@pringlescs. Dat is een zinloze vraag. Een bedrijf gebruikt een uitzendburo omdat ze geen 'gewone' sollicitanten voor dat werk aannemen.

Antwoorden (2)

Wanneer je je bij een uitzendbureau inschrijft, dan geef je aan voor welke banen je je beschikbaar stelt.
Het uitzendbureau laat jou weten of ze een passende " vraag" voor jou hebben.
Je beslist of je op de dag, die tijd, wilt werken.
Wanneer je gaat werken vult de werkgever een "urenbriefje" voor je in.
Dit briefje stuur je naar het uitzendbureau
Na een week krijg je je salaris van het uitzendbureau.

Bv. Bij randstad heb je aangegeven in een restaurant te willen werken.
Op dinsdag krijg je telefoon: kun je woensdag bij " het slagschip" de bediening doen. Van 16 tot 22 uur.
Je beslist zelf of je dan kunt of wilt.
Op woensdag ga je naar " slagschip" . Je werkt en aan het eind van je dienst vul je het urenbriefje in en vraagt van slagschip de handtekening erop.
Dit briefje stuur je op.
Na een week krijg je je salaris.

Toegevoegd na 14 minuten:
Wanneer je de keuze hebt tussen een vaste aanstelling bij " het slagschip" of om via het uitzendbureau daar te werken, dan is geeft een baste aanstelling meer zekerheid.
Wanneer je " vaste" aanstelling voor minder uren is, dan kun je je voor de rest van de tijd toch bij het uitzendbureau laten inschrijven om bij andere werkgevers uren te maken.

Soms kiezen werkgevers ervoor om iemand eerst via het uitzendbureau te laten werken, voordat ze diegene in dienst nemen.
Ze zien iemand werken, zien hoe het gaat. Wanneer het bevalt neemt de werkgever je in dienst.
( het uitzendbureau krijgt in dat geval een premie van de werkgever) .

Het zal niet vaak gebeuren dat je de keuze krijgt om of in vaste dienst te komen, of via een uitzendbureau ergens te werken.
Voor de werkgever is een uitzendkracht heel duur: ze betalen aan het uitzendbureau jou salaris en erbovenop de premie voor het uitzendbureau.
8 jaar geleden
bamibal
8 jaar geleden
Zoals jij het beschrijft klinkt het allemaal wel erg vrijblijvend. Het uitzendbureau bemiddelt niet alleen losse dagen, maar ook langdurige opdrachten.
tinus1969
8 jaar geleden
In de praktijk is hel zo, dat als je teveel eisen hebt, ze niet voor je gaan zoeken. Hoe flexibeler, hoe meer kans.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat je bij een horeca baan losse dagen krijgt toegewezen, maar als je graag in een winkel wilt werken, werk je dan ook vaak op deze manier, of krijg je gewoon vaste dagen wanneer je werkt?
ronron1212
8 jaar geleden
Veel bedrijven kiezen daar voor hierdoor is er meer flexibele werkkracht. Meestal moet je je wel eerst even voorstellen een uitzendbureau kan wel voorselecteren maar de werkgever bepaald of je wel of niet wordt ingehuurd.
Erna55
8 jaar geleden
@bamibal: Je hebt gelijk.
Het uitzendbureau kan je ook vragen of je langdurig ergens geplaatst wil worden. Dit i.v.m. Ziektevervanging. @pringlescs : wanneer je via het uitzendbureau voor in de winkel gevraagd wordt, dan kan het best zijn dat je voor mederegent dagen "vast" in de week kunt werken. Dit zou goed kunnen als ziektevervanging of tijdens vakantie- vervanging.
Het kan dus wel dat je voor langere tijd min of meer vaste werktijden krijgt.
ronron1212
8 jaar geleden
Meestal is het wel voor enige tijd losse dagen is zeldzaam.
Erna55
8 jaar geleden
@ronron1212 :
Mijn ervaring was het omgekeerde, ik werd juist vaak voor losse dagen gevraagd.
ronron1212
8 jaar geleden
Lang geleden?
Erna55
8 jaar geleden
Meer dan 4 jaar.
Een uitzendbureau bemiddelt tussen werkgevers die tijdelijk of voor langere tijd een werknemer zoeken enerzijds, en mensen die werk zoeken anderzijds. Het uitzendbureau neemt eigenlijk van de werkgever de hele procedure van het selecteren voor een geschikte kandidaat en de sollicitatieprocedure over, en betaalt daarvoor bemiddelingskosten aan het uitzendbureau. Voor jou als werknemer heeft dat geen invloed op je loon.

Afhankelijk van wat er gezocht wordt en wat jij te bieden hebt, kun je snel of helemaal niet aan de slag. Hoe flexibeler inzetbaar, hoe beter ze je leren kennen en hoe makkelijker je uitgezonden kan worden. Uiteindelijk kan een uitzendbaan ook resulteren in een vaste 7 rechtstreekse aanstelling.

Het uitzendbureau is / gaat niet zozeer voor JOU op zoek naar een baan, maar voor de werkgever. De kunst is te zorgen dat ze jou bewust gaan zoeken, waar vaak wel een flinke tijd - en een hoop odd jobs - overheen gaat. Belangrijk is ook - althans, dat was het in mijn tijd - dat ze weten wie je bent door regelmatig je gezicht en vooral ook je goede instelling te laten zien. 'Alles aanpakken' is geen slechte strategie, tenzij je een heel specifiek beroep hebt waar veel vraag naar is. Hoe vaker je een baan afwijst waar je best voor in aanmerking zou komen, hoe minder geinteresseerd het uitzendbureau in je zal zijn. Streef er dus naar dat NOOIT te doen.