Mag een werknemer een verlenging van een contract weigeren 1 dag voor die ingaat?

Een werkgever is verplicht om minimaal een maand voor een contract afloopt te melden of hij wel of niet verlengt word. dit is ook gebeurt en precies een maand voor dat hij af loopt kreeg ik te horen dat hij verlengt is. maar ik ben bezig met een andere sollicitatie mag je als medewerker een dag voor je nieuwe verlenging in gaat hem nog weigeren? Of heb je dan te houden aan de contractuele opzegtermijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (2)

Indien je je nieuwe contract al getekend hebt zit je vast aan de opzegtermijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is verre van netjes maar dat mag in dit geval.

De opzegtermijn voor de oude arbeidsovereenkomst had gegolden als je die tussentijds had willen opzeggen. Dat is niet gebeurd dus eindigt dat contract op de laatste dag automatisch ("van rechtswege"), voor beide partijen. Na die laatste dag van de oude overeenkomst kun je dus weg.

Je bent bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd als werknemer wettelijk niet verplicht om een aantal weken (zeg: een maand) voor het contractuele einde aan de werkgever door te geven dat je niet met hem verder gaat maar fatsoenlijk is dat wel. Dan kan hij tijdig een nieuwe werknemer zoeken. Nieuwe werkgevers hebben daar ook begrip voor.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het wordt natuurlijk heel anders als de nieuwe arbeidsovereenkomst een ingangsdatum heeft die VOOR de einddatum van de oude ligt en jullie er beiden al mee akkoord waren, mondeling of schriftelijk. In dat geval is de nieuwe al begonnen en geldt de opzeggingsbepaling uit de nieuwe overeenkomst. Je kunt dan alleen eerder weg met wederzijds goedvinden (of ontbinding door de rechter).
Computoon