Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Op zondag 1 uur werken als oproepkracht, Wat krijg je betaald?

Ik werk als oproepkracht(0-urencontract) in een supermarkt. Ik ben op de hoogte van de 1 uur werken 3 uur uitbetaald krijgen regel. Maar geldt deze ook in combinatie met een zondag toeslag(100%)? Als dit waar is dan zou je dus voor 1 uur werken, 6 uur loon krijgen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Ik ben op de hoogte van de 1 uur werken 3 uur uitbetaald krijgen regel." Ik niet. Heb je hier bronnen voor?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais: google is your friend :)
http://www.fnv.nl/sector-en-cao/alle-sectoren/flex/oproepkracht
Wat zijn je rechten als oproepkracht?
1. Als je wordt opgeroepen, moet je voor 3 uur worden betaald. Ook als je na 1 uur weer naar huis bent gestuurd. Als je met je werkgever een contract hebt afgesloten voor minder dan 15 uur per week, heb je recht om elke keer dat je werkt, ook al is het maar voor 1 uur, minimaal 3 uur betaald te krijgen. Deze regel geldt niet als je duidelijk vastgelegde afspraken hebt gemaakt over de uren die je werkt, bijvoorbeeld als je van te voren hebt afgesproken elke maandagochtend 2 uur te werken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@SadBunny
Weer wat geleerd. Dank! :)
Computoon
9 jaar geleden
En de FNV heeft de bepaling weer gehaald uit BW 7:628a Artikel 628a
1.
Indien een arbeidsomvang van minder dan 15 uur per week is overeengekomen en de tijdstippen waarop de arbeid moet worden verricht niet zijn vastgelegd, dan wel indien de omvang van de arbeid niet of niet eenduidig is vastgelegd, heeft de werknemer voor iedere periode van minder dan drie uur waarin hij arbeid heeft verricht, recht op het loon waarop hij aanspraak zou hebben indien hij drie uur arbeid zou hebben verricht. 2.
Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)