Wanneer moet een werkgever uiterlijk een contract verlengen?

Wanneer ik een contract heb gekregen op de 12e van de maand, moeten de werkgever dan uiterlijk de 11de of uiterlijke de 12de aangeven of het contract wordt verlengd ja of nee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Dat staat meestal in je contract.
ronron1212
9 jaar geleden
Normaal is minimaal 1 maand van te voren.
Antoni
9 jaar geleden
"Antwoorden moeten altijd een uitleg bevatten. Alleen ‘Ja’, ‘Nee’, een verwijzing of link geven is niet toegestaan.", volgens de Richtlijnen op http://www.goeievraag.nl/pagina/richtlijnen/. Je vraag is dus niet te beantwoorden...
ronron1212
9 jaar geleden
Antoni hier staan reacties en geen antwoorden
Antoni
9 jaar geleden
ronron1212, je hebt mijn grap niet begrepen, helaas. De vraagsteller vraagt aan het eind van de toelichting om "ja of nee?", maar dat mag niemand als antwoord geven bij de antwoorden. Ik reageer dus hier op de vraagsteller. Het was grappig bedoeld, maar dat is blijkbaar niet gelukt. Jammer.
ronron1212
9 jaar geleden
Jammer snap hem nu

Antwoorden (1)

Tot 1 januari 2015 was hier geen regel voor. De werkgever kon bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd op de laatste dag zeggen dat de werknemer de volgende dag niet meer hoefde te komen. De werkgever hoefde niet op te zeggen, de arbeidsovereenkomst eindigde immers van rechtswege (= automatisch). In de praktijk zullen werkgevers wel fatsoenlijker zijn geweest en minstens een kalendermaand van tevoren aan een werknemer hebben meegedeeld dat zijn arbeidsovereenkomst niet verlengd werd.

Sinds 1 januari 2015 geldt:
"Een dienstverband van minimaal zes maanden dat eindigt op een concrete einddatum moet de werkgever het einde of voortzetting aankondigen. Dat betekent dat de werkgever een maand voor de einddatum aan de werknemer schriftelijk doorgeeft of de arbeidsovereenkomst wel of niet wordt voortgezet. Het gaat om een schriftelijke aankondiging, zodat de werknemer weet of het dienstverband wel of niet voortgezet wordt en degene dus mogelijk naar ander werk moet zoeken. De werkgever die het dienstverband wil voortzetten, moet ook aangeven tegen welke voorwaarden hij de overeenkomst voortzet, zodat de werknemer op grond van dat aanbod kan afwegen of voortzetting wenselijk is (art 7:668 BW).

Indien de werkgever vergeet om een maand voor het einde van rechtswege schriftelijk door te geven of het dienstverband wordt voortgezet, dan zal het dienstverband toch van rechtswege eindigen. Het vergeten van de aanzegging heeft namelijk niet tot sanctie dat het dienstverband voortgezet moet worden.

De sanctie op het niet of niet juist aankondigen van het wel of niet voortzetten van het dienstverband, is dat de werkgever een schadevergoeding moet betalen (art 7:668 BW). De hoogte van de schadevergoeding is gelijk aan het loon over de tijd dat de werkgever vergat de aanzegging juist te doen."

Met ingang van 1 juli 2015 gaan de regels hierover weer veranderen, zie de bron.

Ervanuitgaand dat je een tijdelijke arbeidsovereenkomst hebt van minstens 6 maanden kijk je dus wat de einddatum is die in de arbeidsovereenkomst wordt genoemd en telt vervolgens een maand terug. Eindigt de arbeidsovereenkomst op 12 april aanstaande dat moet hij uiterlijk morgen worden opgezegd. Doet de werkgever dat niet, dan eindigt de arbeidsovereenkomst nog steeds op 12 april maar is de werkgever een schadevergoeding te betalen. De hoogte van de schadevergoeding is gelijk aan het loon over de tijd dat de werkgever vergat de aanzegging juist te doen, dus hoogstens een maand.
Computoon