Als je E 10.- brutto P/U verdient, hoeveel is het dan netto? of hoeveel gaat er van af? of in hoeveel procenten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Antwoorden (4)

Over het algemeen zal dat 33,45 % zijn.
Dat is het laagste belastingtarief inkomstenbelasting in box 1.
Ben je ouder dan 65 jaar is het 15,55 %

Dus van 10 euro bruto houd je 6,65 euro over.

Maar er kunnen omstandigheden zijn dat je weer
geld terug krijgt aan het eind van het jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw vraag is eigenlijk niet te beantwoorden. Hoeveel belasting van een uurloon af gaat is namelijk afhankelijk van heel veel factoren:
* Heb je nog meer werk dan alleen die baan
* Hoeveel uur werk je per maand
* Heb je recht op meer heffingskortingen van alleen de algemene heffingskorting en de arbeidskorting

Over het algemeen moet je rekenen dat je in eerste instantie 33.45% belasting betaalt over je verdiende loon. Is de te betalen belasting op dat loon op jaarbasis minder dan € 1987 (alg. heffingskorting) + € 1489 (maximale arbeidskorting) betaal je geen belasting, en krijg je dus netto net zoveel als je bruto verdient.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt er vanaf of je genoeg uren werkt om loonbelasting te moeten betalen in dat geval gaat er ongeveer 30 % vanaf. Plus natuurlijk de premies voor ziektekosten en sociale verzekeringen. Maar je krijgt er weer 8 % vakantiegeld bij.

Uiteindelijk hou je in het 'ergste' geval (dus bij een volledig inkomen en goed verzekerd) ongeveer de helft aan over. Heb je ook nog andere inkomsten, dan kan het zijn dat je in een andere loonschaal valt en nog meer moet neerleggen, en kun je sommige premies weer terugvorderen, maar dat wordt allemaal een beetje ingewikkeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Werk je heel weinig (minder dan 12 uur per week gemiddeld op jaarbasis) dan betaal je vrijwel niets, en hou je met je vakantiegeld netto meer over dan je bruto verdient. In die situatie heb ik ettelijke maanden gewerkt. Was wel grappig, netto rond de 10 euro, bruto tegen de 12 euro.

Toegevoegd na 1 minuut:
Andersom natuurlijk......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is inderdaad afhankelijk van enkele factoren zoals de hierboven genoemde:
* Heb je nog meer werk dan alleen die baan
* Hoeveel uur werk je per maand
* Heb je recht op meer heffingskortingen van alleen de algemene heffingskorting en de arbeidskorting

Echter als we er van uitgaan dat dit de enige baan is en je recht hebt op de heffingskortingen dan ligt in het geval van 10 euro per uur en een 40 urige werkweek totaal niet bij de 33% die jullie noemen.

Als we uitgaan van een 40 urige werkweek, wat neerkomt op ongeveer 168 uur per maand kom ik op 1680 euro per maand.

Hierbij krijg je ongeveer netto 1345 euro (zie bron voor berekening)

1345 / 1680 = 80%, ofwel je betaald maar 20% belasting.

Op de bron kun je zelf verder berekeningen doen per dag, week, 4 weken, maand, kwartaal en jaar.

Als je hier invult wat je verdient krijg je een beter beeld van wat je krijgt. Want zomaar uitgaan van 33% is niet echt ergens opgebaseerd want hoe meer je verdient hoe meer er wordt ingehouden. En 1680 is niet heel hoog dus wordt bij lange na geen 33% van ingehouden.