wat is het verschil tussen de fnv en cnv?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
37.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Federatie Nederland Vakbeweging of
Christelijk Nederlands Vakverbond.
Wat denk je?
Amadea
9 jaar geleden
De ene is algemeen, en de andere is christelijk. Net zoals je de PvdA en het CDA hebt in de politiek.

Antwoorden (3)

Het FNV is een algemene bond en het CNV gaat uit van de christelijke beginselen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
U heeft uw puntje wel erg gemakkelijk gescoord met dit uiterst summiere antwoord. Martijn98:
Wat meer informatie is o.a. via wikipedia te vinden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Federatie_Nederlandse_Vakbeweging
http://nl.wikipedia.org/wiki/Christelijk_Nationaal_Vakverbond
Bordensteker
9 jaar geleden
M.i. een prima antwoord toegesneden op de vraag.
fisbel
9 jaar geleden
@Bordensteker:
Uw reactie noopt mij de handschoen op te nemen. Derhalve heb ik een antwoord gegeven en geprobeerd aan te geven wat de inhoudelijke en praktische verschillen zijn tussen FNV en CNV. Heel vroeger was er de grap: is er verschil tussen een algemene geitenfokvereniging en een Christelijke geitenfokvereniging. Nee natuurlijk. Het doel van beide verenigingen was; zo goed mogelijk geiten fokken. Onderliggend: niet alleen het doel is van belang, maar ook de wijze waarop en de middelen die worden ingezet. Dat is in bovenstaand voorbeeld ridicuul, maar bij vakbonden zullen de principes van middelen en werkwijze wel een rol spelen.
De Nederlandse FNV is groter, heeft 1,1 miljoen leden, terwijl het CNV 335.000 leden heeft. Vakbonden spelen een steeds minder grote rol in de samenleving. De mening van velen is dat je niet veel hebt aan je lidmaatschap en dat je beter persoonlijk een rechtsbijstandsverzekering kan afsluiten. FNV en CNV spelen daarop in en bieden leden een rechtsbijstandsverzekering aan. Met inhoudelijk grote verschillen. Lees: http://www.rechtsbijstandverzekering.com/arbeidszaken/vakbond/verzekeringen-vergelijken/

Het FNV wordt in het algemeen als strijdbaarder gezien, het CNV zou realistischer tegen zaken aankijken. Doet eerder 'water in de wijn', houdt de dialoog open, staakt minder snel.FNV is vaak nog van: Actie, harde actie. CNV hanteert meer het consensusmodel.

Principieel gezien zijn er verschillen in visie op de overheid en verantwoordelijkheidsverdeling. Hoe vertaalt dit zich in de praktijk.
Christelijk-sociale organisaties zijn eerder bereid tot dialoog en samenwerking. Ze gaan niet uit van de klassenstrijd en tegenstellingen. In politieke partijen zie je deze verschillen ook. Denk aan: PVV, SP, SGP, Christen-Unie. Het CDA als middenmotor speelt de laatste twee jaren overigens een opmerkelijke rol door zich met 'duidelijke' standpunten te profileren (Buma).

CNV stelt dat de mens centraal staat, niet de organisatie. De achterban wordt niet gezien als hekkensluiter, maar het belang van de achterban staat centraal. Het CNV benadrukt de grote verantwoordelijkheid, waarbij verantwoordelijkheidsverdeling een belangrijke rol speelt. De overheid is niet eenzijdig subsidieverstrekker. Maatschappelijke organisaties hebben een grote rol bij het oplossen van problemen. Niet alleen het resultaat is belangrijk, maar ook de manier waarop een resultaat wordt bereikt.

Dit brengt wel met zich mee dat leden soms vinden dat hun bond zich te slap opstelt, maar de leden komen niet massaal in actie. FNV-leden doen dat gemakkelijker, zoals onlangs nog de FNV-bondgenoten waarbij meer dan 1/3 van de stemgerechtigden tegen de fusie van de verschillende FNV-bonden stemde.

Zelf heb ik de verhitte koppen gezien, toen er in 2008 sprake van was dat de ANBO samen zou gaan met het FNV. Met opzegging van lidmaatschap, per direct staken van jarenlange vrijwillersactiviteiten als gevolg. ANBO / FNV tegenstellingen. (lees belangen) Lees je wel eens iets over PCOB / CNV tegenstellingen ??
fisbel
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
+ !
De Federatie Nederlandse Vakbeweging (FNV) is net zoals de Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV, 1902) het resultaat van vele eerdere fusies van vele kleine vakverbonden die vroeger (vooroorlogs) bestonden. Na de tweede wereldoorlog kwam men tot het besef dat het belang van de arbeider beter gediend was met een krachtiger vakverbond. Al voor de oorlog was het NVV opgericht die warme banden onderhield met het NKV, een overkoepeling die zoveel mogelijk de socialistisch georiënteerde bonden verenigde. Door de verzuiling in de naoorlogse jaren bleven de Protestante (CNV) bonden echter nog hun eigen koers volgen.
Sinds de 70er jaren was de verzuiling al zover verdwenen dat ook die bonden besloten tot samenwerking en fusie wat uitmondde in de oprichting van het huidige CNV waarin het Katholieke NKV werd opgenomen.

De jaren 50 werden gemarkeerd door grote stakingen en andere acties die meest door de socialistische bonden onder auspiciën van het NVV samen met het NKV werden ingezet om belangrijke verbeteringen in de arbeidsomstandigheden te bewerkstelligen en met succes. Zo werden het vrije weekend en de 40- urige werkweek tot stand gebracht en een veel betere beloning afgedwongen en later ook pensioenrechten.
De Katholieke bonden (NKV) behaalden vooral hun successen voor de mijnwerkers in Limburg (ook met grote stakingen) maar konden niet voorkomen dat de mijnen, met medewerking van de staat, later werden gesloten.

In de geschiedenis kan worden gesteld dat de NVV (nu FNV) en de NKV samen het meest militant waren in hun strijd voor de arbeiders. De CNV bonden waren vaker meer geneigd toe te geven aan het liberale gedachtengoed en hun eisen daaraan aan te passen en door dialoog een aanvaardbaar compromis te sluiten. (zachte aanpak).
Men berustte vaker in het lot, als door God gegeven.

Heden ten dage zijn de FNV en het CNV verworden tot een soort ANWB waarbij men bij lid worden leuke premies krijgt in de vorm van kortingsvouchers op evenementen en kortingen op sommige winkelaankopen. Bij individuele problemen verwijst men naar de in het lidmaatschap ingesloten rechtsbijstandsverzekering die dan matige dekking biedt op hulp bij ontslag of andere problemen met de werkgever.
Als bonden, zoals het ooit was begonnen, stellen ze echter niet zoveel meer voor, mede ook door het afnemende maar vooral vergrijzend overgebleven ledenbestand.