Komen er meer kansen op werk in het basisonderwijs?

Ik lees en hoor vaak dat er vanaf 2016 meer kans op werk komt in het basisonderwijs. Maar ik hoor van mensen uit het basisonderwijs, dat dat maar propaganda is van pabo's. Wat is waar?

9 jaar geleden

Het beste antwoord

De bronsite (van de overheid) zegt er het volgende over:

"7. Is er in het onderwijs genoeg werk als ik straks ben afgestudeerd?
Momenteel is de arbeidsmarkt in het basis- en voortgezet onderwijs in evenwicht. De verwachting is dat de arbeidsmarkt in het basisonderwijs ook de komende jaren in evenwicht blijft. In het voortgezet onderwijs zullen echter de komende jaren weer aanzienlijke tekorten kunnen gaan ontstaan, doordat veel leraren met (pre)pensioen gaan. Met name het voortgezet onderwijs biedt dus de komende jaren een goede kans op een baan in het onderwijs. "

"Neutraal" dus.

Maar stel nu dat zeer veel kandidaten op grond van de laatste zin zich laten opleiden voor een baan in het voortgezet onderwijs. Dan bestaat de kans dat er toch een overschot aan leraren ontstaat. Het blijft lastig, uitspraken doen voor de langere termijn. De 'varkenscyclus' werkt ook op het gebied van vraag en aanbod naar werk.
Computoon