Mag een werkgever de functie van een werknemer schrappen en hem vervolgens werk geven dat ver beneden zijn opleidingsniveau en vorige functie ligt?

Op het werk van mijn van heeft een reorganisatie plaatsgevonden. Hij had een coördinerende, leidinggevende functie vlakbij huis, waarbinnen hij goed de mogelijkheid had werk met co-ouderschap te combineren. Hij is nu "overver" geplaatst, moet daar bouten bevestigen en werkvloeren vegen en werkt dus ver beneden zijn opleidingsniveau en het niveau van zijn vorige functie. Hij ontvangt wel hetzelfde salaris als voorheen. Bovendien is hij nu 4 dagen per week gescheiden van zijn gezin. Kan dit zomaar?

Toegevoegd na 53 seconden:
Het werk van mijn MAN bedoel ik natuurlijk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

In principe voorziet een sociaal plan in maximaal 1,5 uur rijden als het nu 3 uur rijden is middenin de nacht dan heb je het over werk aan de andere kant van het land. Dat mag je accepteren maar dat hoeft niet. Maar het alternatief kan natuurlijk minder aantrekkelijk zijn geweest. Werkeloos thuiszitten met een uitkering e.d. Daarnaast staat er doorgaans dat er maximaal twee loonschalen gedaald of gestegen mag worden. Ook dat lijkt me niet aan de orde van leidinggeven tot vegen klinkt al meer dan twee schalen verschil. Let echter wel op. Als je met een ontslagvergoeding buiten staat moet je wel zicht hebben op iets anders anders ben je echt slechter af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als de werkgever kan aantonen dat de reorganisatie noodzakelijk is, had je man ook uiteindelijk ontslagen kunnen worden. Wat dat betreft mag hij dus blij zijn dat hij mocht blijven.
13 jaar geleden
een aantal zaken even uit elkaar halen.

De werkgever mag als hij de noodzaak kan aantonen een werkplek weghalen.
Dan dient men wel er voor te zorgen dat de werknemer een goede oplossing geboden wordt.

1)Afhankelijk van de CAO kan men wel of niet 1 of 2 functiegroepen zakken.
2)Loon mag niet wijzigen. tenzij er een reorganisatie aan vooraf gaat die een goedgekeurd sociaal plan heeft.
3)Wat is gescheiden van je gezin? overnacht hij?
4)Wat is de reistijd en welke vergoeding krijgt hij daarvoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien de reorganisatie veroorloofd is, dan mag je man inderdaad een andere functie krijgen. Het salaris en andere condities moeten in alle redelijkheid hetzelfde blijven. Hierbij blijft vaak het salaris wel hetzelfde, maar kunnen werktijden e.d. wel wijzigen. In principe zou de werkgever een functie naar niveau moeten aanbieden of er moet duidelijk geen functie op dat niveau aanwezig zijn. Ook kan een werkgever ervoor kiezen een outplacementtraject te starten, zodat een werknemer een andere functie in een ander bedrijf krijgt, maar dan wel onder begeleiding.

Hopelijk is je man lid van een vakbond en kan hij terugvallen op een Cao. Mogelijk kan hij bij de vakbond advies vragen. Ook kan een arbo dienst die verbonden is aan het bedrijf geconsulteerd worden.