Ik moet ontslag nemen, maar ik durf niet! Hellep!

Ha lieve mensen,

Ik wil graag jullie advies. Sinds een maand werk ik in de ouderenzorg. Ik heb net de opleiding Sociaal Pedagogisch Werk afgerond. Ik vind het niet zo heel erg leuk op mijn nieuwe baan, mijn hart ligt in de gehandicaptenzorg.

Daarom ben ik rustig aan aan het kijken naar een leuke baan in de gehandicaptenzorg, ik heb er geen haast mee.

Nu belde mijn teamleider pas op met de vraag of ik een stagiaire wil gaan begeleiden...
Ik heb gezegd dat ik dat prima vond, het lijkt mij leuk om stagiaires te begeleiden.
Wat ik er niet bij heb gezegd is dat ik zodra ik een leuke baan heb gevonden ik ga stoppen met mijn werk!
Ik heb een beetje de gedachte: nooit oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt...

Daarom is het lastig om een stagiaire te begeleiden, omdat ik waarschijnlijk over een paar maanden weg ben, dan heeft hij geen stagebegeleider meer!

Daarom graag jullie advies, wat zouden jullie doen?
:

1. Eerlijk tegen de teamleider zeggen dat je best een stagiaire wil begeleiden, maar dat je toch graag in de gehandicaptenzorg wil werken, en daarom niet durft te beloven dat je er nog erg lang bent, omdat je liever in de gehandicaptenzorg werkt omdat dat beter aansluit bij je interesses, capaciteiten en opleiding;

2. Zeggen dat je de stagiaire toch niet wil begeleiden.

3. Niets zeggen, de stagiaire gewoon gaan begeleiden en op een gegeven moment (als je een andere baan hebt) gewoon aankondigen dat je weggaat.

graag jullie raad! bedankt!

margreet

Weet jij het antwoord?

/2500

Eerlijkheid duurt het langst, maar hier zou ik toch kiezen voor optie 3. Stel dat je dit eerlijk zegt, dat kan geapprecieerd worden, maar dat kan ook in je nadeel gaan werken. Je werkgever kan dit ook zeer vervelend vinden, en je weet zelf niet hoelang het kan duren voor je een nieuwe job gevonden hebt. Ondertussen kan je werkgever je "minder leuke" taken gaan geven, je collega's kunnen je gaan "negeren" of uitsluiten, omdat ze weten dat je toch gaat vertrekken. Dus persoonlijk zou ik kiezen om te zwijgen, en voor jezelf te kiezen, zoals je al eerder aangaf... "nooit oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt". Dit lijkt me voor u het veiligste. Grtz Shopgirl.

Hoi, zolang je nog niks anders gevonden hebt ook niks zeggen. Zodra jij het zegt heb je kans dat jou teamleider je meteen vraagt te vertrekken aangezien je over een tijdje toch al gaat. Maak je niet druk om die stagiere, er is heus wel iemand die als jij weg gaat dat van jou over kan nemen. Het gaat om jezelf en als het om je toekomst gaat mag je best egoistisch zijn! Je leeft tenslotte maar 1 keer en moet doen wat jij wilt. Zolang je nog niets hebt niks zeggen. En zie het als extra ervaring. Als je iets hebt pas vertellen!

maak je niet druk. kijk het"zit zo: als het je leuk lijkt gewoon doen omdat het alleen maar goed is en je wilt het graag. mocht er wat gebeuren ,er is altijd iemand die het overneemt.(ervaring) Toegevoegd na 1 minuut: je kan ook doodgaan toch?(als je het zo bekijkt) ze hebben altijd iemand achter de hand Toegevoegd na 4 minuten: gewoon doen meid geloof me.ik heb dit meegemaakt .gewoon doen

Het is normaal dat je pas aangeeft dat je weggaat als je een andere baan hèbt. Zolang je die niet hebt, zet je je 100% in voor je huidige baan. Dat is inclusief alle bijbehorende taken, met of zonder stagiaires. Al zou je halverwege een stageperiode weggaan, dan is dat ook weer iets leerzaams voor zo'n stagiaire en is niet jouw verantwoordelijkheid; ook niet als jouw leidinggevende dat wel graag wil laten denken. Zou mooie boel worden! Dan zou geen enkele stagebegeleider ooit nog een andere baan kunnen zoeken! Besef wel goed dat jij je eigen glazen ingooit als je bij voorbaat al aangeeft nú al te weten graag weg te willen. Zo'n ongemotiveerde collega zou ik als laatste een nieuw contract geven. Besef ook dat de logica van opnieuw een jaarcontract krijgen er ook niet is. Het zijn tegenwoordig niet voor niets slechts jaarcontractjes wat ze de mensen geven. Vooral omdat je maar een jaarcontract hebt, is het wijzer je mond te houden. Je hebt geen vast contract dus je eigen positie is erg wankel. Het enige wat je kan doen met een jaarcontract is goed werk leveren en met geen woord reppen over waar je liever zou willen werken. Toegevoegd na 7 minuten: optie 3 dus. en alleen die stagiaires begeleiden als jij dat zelf erg graag wilt en ook ziet zitten en er tijd genoeg voor hebt. ga tegen zo'n stagiaire ook Nooit iets zeggen als: "leuk werk hoor, maar ik zou zelf wat anders willen." want reken maar dat het dan bij oren belandt waar jij het niet had gewild.

Niets zeggen. Je weet immers niet wanneer je een nieuwe baan vindt. Je denk na over eventuele problemen die je voor anderen kan veroorzaken als je weg gaat. Dat zal er voor zorgen dat je op het moment dat je een nieuwe werkplek gevonden hebt, ook het juiste zal doen. Waarschijnlijk kan je op dat moment een collega vinden die de stagiare verder kan begeleiden. De stagiare begeleiden is een nieuw aspect aan je baan, welke er wellicht voor kan zorgen dat ook deze baan interessanter wordt. Bij het zoeken naar een nieuwe baan is het niet verstandig je baas er over te vertellen. Je loopt dan een risico dat je tot het einde van je werktijd alle rotklusjes krijgt, en geen kansen krijgt om door te groeien.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100