kan ik studiefinanciering krijgen (extra lenen erbij bedoel ik) met een negatieve bkr?

Ik ben vroeger een keer opgelicht via internet waardoor ik een negatieve bkr registratie kreeg.
Ik zit sinds gister weer op school (is allemaal binnen 2 dagen geregeld, heel kortdag.) en ik moest bijv. boeken bestellen via vandijk en wouw het dus in termijnen doen (die termijnen in 3x die staat aangegeven). En kon ik dit dus niet. Ik kan dat ook bij geen een andere webshop (achteraf betalen, in termijnen), en ik denk dus door die Bkr.

Nu vraag ik me dus af, want ik ben aan het wachten op een brief zodat ik me studiefinanciering kan aanvragen, of ik naast mijn basisbeurs ook dus nog een extra lening erbij kan nemen met een negatieve bkr. Anders zal ik goed in de put terecht komen en komt er niks van een opleiding. En ik kan het verder nergens op internet vinden dus misschien dat het hier iemand weet!

Groeten,
Manuela.

ps: Bijna 20 jaar, detailhandel.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
fisbel
9 jaar geleden
U heeft een negatieve BKR codering opgelopen. Daardoor zal het in veel gevallen onmogelijk zijn om een nieuwe BKR lening af te sluiten.
 Als student heeft u recht op studiefinanciering. De normen voor zo'n voorziening van de DUO zijn minder streng dan die van een echt krediet. Informeert u bij DUO of u niet kunt lenen ondanks de negatieve BKR notering.

Antwoorden (1)

Ja, als het goed is, zou dat moeten kunnen. De DUO en diens voorganger zijn niet aangesloten bij het BKR en de voorwaarden om bij te lenen bij de staat (de DUO is een uitvoerder, geen zelfstandige instantie) staan los van het BKR. De basisbeurs op zowel het MBO als op het HBO en WO (universiteit) is in feite een lening en wordt omgezet in een gift als je je diploma binnen 10 jaar haalt (google even op prestatiebeurs). Hierdoor leen je nu ook al eigenlijk, meestal is dat ook geen probleem want zodra je afstudeert (deze of een ander studie) wordt dit (het bedrag ontvangen aan basisbeurs) omgezet in een gift ben je af van je basisbeursschuld. Je extra geleend geld ('de lening bij DUO') moet je wel terugbetalen na je afstuderen, maar dat wordt niet geregistreerd bij het BKR. Mocht je hierover twijfelen, bel de DUO gewoon, die leggen je het gerust uit, dan hoef je je ook geen zorgen te maken.