Ben ik de werkgever verplicht om bij het bedrijf te blijven werken bij mondelinge toezegging?

Momenteel werkt de werknemer middels een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd bij een bedrijf. Op de sector is verder geen CAO van toepassing.

De arbeidsovereenkomst eindigt over een aantal weken en de werknemer heeft al een voorstel/concept aangeboden gekregen voor verlenging naar een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. De ingangsdatum hiervan volgt direct de dag na de verloopdatum van het huidig contract.

De werknemer heeft mondeling toegezegd dat het voorstel hem bevalt.
Enkele weken later blijkt de werknemer toch elders een aantrekkelijker voorstel gekregen te hebben bij een ander bedrijf.

Is de werknemer nu verplicht om op het voorstel van huidige werkgever in te gaan? Of zijn er geen verplichtingen zolang de werknemer hier niet voor heeft getekend? Dat heeft de werknemer namelijk nog niet gedaan.

Los van het feit dat dit natuurlijk niet netjes is willen we graag weten wat de plichten zijn wederzijds.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook al was deze getekend mag er (rekening houdend met opzegtermijn indien vermeld in contract en anders 1 maand) beëindigd worden.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontslag/vraag-en-antwoord/welke-opzegtermijn-geldt-bij-ontslag.html
Castle
9 jaar geleden
"De werknemer heeft mondeling toegezegd dat het voorstel hem bevalt." Dus is dit geen toezegging.

Antwoorden (2)

De arbeidsovereenkomst is vormvrij. Of deze mondeling of schriftelijk is aangegaan is niet van belang, de handtekening dus ook niet. Wel moet een aantal gegevens wettelijk op papier worden gezet.

Je schrijft: "De werknemer heeft mondeling toegezegd dat het voorstel hem bevalt." Dat is geen toezegging maar een mededeling. Heeft hij mondeling toegezegd dat hij na afloop van het tijdelijk contract blijft werken tegen de condities van het voorstel? Dan heb je een overeenkomst. Om misverstanden achteraf te voorkomen, kun je zo’n toezegging het beste meteen schriftelijk vastleggen. Je had (met wederzijds goedvinden natuurlijk) de nieuwe overeenkomst voor onbepaalde tijd ook op dat toezeggingsmoment kunnen laten ingaan. Dat zou het probleem niet verholpen hebben overigens: de werknemer had nog steeds kunnen vertrekken maar had dan wel moeten opzeggen met een maand opzegtermijn einde maand.

Stel dat er sprake is geweest van een toezegging waarop de werknemer (ruim op tijd) terugkomt. Naar mijn mening kun je die situatie het beste vergelijken met een werknemer met wie je een arbeidsovereenkomst bent overeengekomen maar die zich terugtrekt voor de proeftijd begonnen is. Dit niet-nakomen van een afspraak is niet netjes maar een geval van pech.

Een werknemer wordt o.a. schadeplichtig als hij de regels voor tijdige opzegging niet respecteert. Van opzegging is hier echter geen sprake: de tijdelijke arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege. Die hoeft niet te worden opgezegd, behalve wanneer dit is overeengekomen. De nieuwe is nog niet begonnen, dus die kan niet worden opgezegd.

Het wordt dus een geheel ander geval wanneer de nieuwe arbeidsovereenkomst al begonnen zou zijn en de werknemer van de ene op de andere dag meldt dat hij niet meer komt. Dan wordt de werknemer schadeplichtig.

Hoewel het arbeidsrecht hier geen kant-en-klaar antwoord op biedt, is mijn visie: met dit geval kun je niets. Een werknemer 'dwingen' om te blijven werken bij een werkgever gaat sowieso niet: opzegging is altijd mogelijk (bij een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd) , ontbinding bij de kantonrechter ook en van schadeplichtig opzeggen is geen sprake.
Computoon
9 jaar geleden
Werknemer heeft alle vrijheid .De AO loopt af dus geen verplichting een verlenging aan te nemen . De werkgever heeft WEL de verplichting de werknemer een AO aan te bieden aangezien hij dat beloofd heeft . Dus werknemer kan doen wat hij wil . Ps laat ze wel bij de nieuwe werkgever een aanstelling's brief vragen . Waarom ! Indien de nieuwe werkgever z'n vacature intrekt kan werknemer aantonen dat hij buiten z'n wil zonder baan is is bij de UWV . Dat is het risico dat je dus niet ingaat op verlenging omdat je uitzicht hebt op beter en dan toch met lege handen achterblijft . Misschien kan werkneemster er door onderhandeling nog een betere aanbieding uitslepen .