De auteur is de schrijver of schrijfster van een boek. dus als jij een boek hebt geschreven of bezig bent met het schrijven van een boek, dan kan je je auteur noemen.

auteur is trouwens geen beschermde beroepstitel, dus je mag je sowieso auteur noemen als je dat wilt.

auteur zijn kun je zien als beroep als je daarmee je geld verdient.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Als jij kunt leven van de opbrengst van door jou geschreven, gedrukte en daarna verkochte boeken, dan ben je auteur van beroep.
Iedereen die een boek(je) heeft geschreven, dan wel er in tekstuele bijdragen aan heeft meegewerkt, kan zich auteur noemen. Dat is geen beschermde titel.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Auteur is geen beroep. Auteur zijn betekent dat je de 'eigenaar', de geestelijke vader bent van een werk, bijvoorbeeld een artikel of een boek. Het staat op jou naam, het is van jou. Dus als je ooit een artikel hebt gepubliceerd, ben je auteur. Als je een boek hebt uit laten geven, ben je auteur.

Als iemand van dat schrijven en publiceren zijn beroep maakt, is hij schrijver. Maar al die wetenschappers die regelmatig auteur of co-auteur zijn van een artikel, zijn nog geen schrijver. Ze zijn onderzoeker, en ze publiceren af en toe een artikel. Daar zijn ze dan vervolgens auteur van; het staat immers op hun naam. En een schrijver hoeft ook niet per se auteur te zijn: iemand die al jarenlang schrijft aan een boek, is schrijver. Zéker als hij dit beroepsmatig doet, dus er geen baan naast heeft. Maar als hij nog geen enkele publicatie op zijn naam heeft staan, is hij geen auteur. Overigens zijn er genoeg schrijvers die ook nog ander werk erbij doen, en dat maakt hen natuurlijk niet minder schrijver. Maar er is dus wel een belangrijk verschil tussen een auteur en een schrijver.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Hè??? Een schrijver is hetzelfde als een auteur. Net zoals een toneelspeler hetzelfde is als een acteur. Hoe kom jij aan deze informatie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe ik aan die informatie kom? Laten we gewoon beginnen met de definities in de dikke van Dalen. Er zit overlap in de betekenis van het woord schrijver en het woord auteur, maar toch is het niet hetzelfde. Je bent auteur van een bepaald product, en hoewel je dan meestal ook de schrijver bent van datzelfde product, is niemand auteur van beroep. Auteur is duidelijk gekoppeld aan iets waarvan jij (vaak) het auteursrecht hebt. Dat wordt ook breder gebruikt voor bijvoorbeeld een componist; die kan ook auteur zijn van een bepaald werk. Toch is een componist nog geen schrijver in die betekenis van het woord. "Auteur" kan ook zoiets betekenen als "veroorzaker", hoewel dat in modern Nederlands eigenlijk niet meer gebruikt wordt. Auteur is een veel meer juridische term: een publicatie van een grote onderzoeksgroep heeft vaak wel vijf of zes co-auteurs die niet aan het artikel hebben meegeschreven, vaak de begeleiders van de junior onderzoekers die het daadwerkelijke artikel hebben geschreven. Zonder die begeleiding zou het artikel er niet zijn geweest, dus hebben ze bepaalde rechten op een plaats in de lijst van co-auteurs. Maar ze hebben vaak geen woord van het artikel geschreven. Een schrijver is, heel simpel, iemand die schrijft. Dat kan dus een auteur zijn van een compleet genre, maar ook iemand die nog helemaal geen werken op zijn naam heeft staan. Dan is die persoon dus geen auteur, maar als je elke dag schrijft aan bijvoorbeeld een boek of een verhaal, dan ben je toch echt schrijver. En mensen die van schrijven hun beroep hebben gemaakt, noemen we meestal ook schrijver. Nou ja, ik val in herhaling. Maak pak de van Dalen er eens bij, dan zie je deze verschillen in definitie wel terug. Hoewel een auteur ook een schrijver kan zijn en een schrijver auteur, is er een verschil in de betekenis. Een toneelspeler en een acteur is weer wél precies hetzelfde, tenzij je 'toneelspeler' gebruikt voor iemand die zich aanstelt of heel theatraal overkomt.