Waar kan ik wit werken in de thuiszorg?

Hallo, ik zou graag als bijbaan in de thuiszorg werken (huishoudelijke hulp). Nu zou ik dit wel graag ergens doen waarbij ik het op mijn CV kan zetten, maar ik lees op internet dat je bij veel thuisorganisaties zwart komt te werken, weet iemand misschien een thuiszorgorganisatie waar je wit kunt werken als huishoudelijke hulp?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoezo zou je bij 'veel thuiszorgorganisaties' zwart werken? Ik zou niet weten waarom. Je bent niet altijd in volledige loondienst omdat je vaak zult vallen onder de regeling dienstverlening aan huis, maar dat is allemaal gewoon wit. Het enige wat IMO redelijk massaal 'grijs' is in deze sector, zijn de vele bemiddelingsbureaus die van mensen een VAR-WUO eisen en ze vervolgens zoveel 'werk uit handen nemen' dat ze voor de Belastingdienst helemaal geen zelfstandige meer zijn. Maar als je de bemiddelingsbureaus mijdt en je gewoon bij een thuiszorgorganisatie óf direct bij de cliënten (via PGB) in loondienst gaat, heb je met dat hele bemiddelingsgedoe niets te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb bij 5 verschillende thuiszorg organisaties gewerkt, en altijd gewoon wit. Sommigen daarvan waren als alfahulp, dan betalen ze je het bruto bedrag netto uit, en betaal je bij de belastingaangifte in april ene flink deel belasting en ziekteverzekering terug.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In principe mag je daar toch ook gewoon vanuit gaan, dat je wit werkt als je bij een organisatie werkt? Ik begrijp het niet helemaal, of VS moet bedoelen dat ze een volledig dienstverband wil, waarbij de werkgever het netto loon uitbetaald? Je werkt anders alleen zwart wanneer je zélf je verdiensten niet opgeeft..

Antwoorden (1)

Vraag eens bij de gemeente welke thuiszorgorganisaties zij inhuren voor de huishoudelijk hulp, je moet hiervoor bij het loket WMO zijn. Je mag er vanuit gaan, dat deze organisaties de medewerkers wit in dienst hebben. Ook kun je erop letten dat de organisatie lid is van het ACTIZ en een HKZ certificaat kwaliteitskeurmerk heeft. Zet alleen een handtekening op je contract, als je salaris overgemaakt wordt op je bankrekening.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn ook zorginstellingen die extramuraal personeel in dienst hebben. Dan ga je de wijk in en blijf je niet binnen de instelling weken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vandaar ook naar de gemeente, zij zorgen dat mensen die dat nodig hebben thuishulp in de vorm van huishoudelijke hulp krijgen.
ronron1212
9 jaar geleden
De bezuinigingen in de zorg zullen het vinden van een baan niet makkelijk maken op dit moment worden velen ontslagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt, er wordt flink bezuinigd op de zorg, ook de thuishulpen zijn hier de dupe van. Maar 0 uren contracten worden nog steeds gegeven (weet ik uit ervaring, ik heb thuishulp). Als je echt wil, dan moet het ergens kunnen lukken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De gemeentes zijn wel voorzichtig vanwege de nieuwe WMO in 2015. Ik moest dit jaar voor herindicatie en kreeg een indicatie voor minder dan een jaar in plaats van de gebruikelijke 5 jaar. Ik neem aan dat de thuiszorgorganisaties daarom ook voorzichtig zijn. Maar goed, ik ben zelf (als PGB-houder) ook altijd op zoek naar mensen, al is het maar als invalkracht. Weliswaar meer PV dan HH, maar toch.
ronron1212
9 jaar geleden
Gemeentes zijn niet voorzichtig gemeentes hebben gewoon minder geld beschikbaar gekregen voor de zorg.
ronron1212
9 jaar geleden
http://www.pgb.nl/nieuws-over-het-pgb/nieuws/archief/januari-2014/nieuwe-wmo-2015-zorgvrager-beslist-keuze-pgb-of-naturazorg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Herkenbaar Lies, ik kreeg ook een indicatie voor minder dan een jaar. Ook krijg ik een uur minder hulp dan voorheen. Maar er blijven nieuwe medewerkster komen, zeker in de vakantietijd, nu mijn vaste hulp er niet is, hoor ik dat regelmatig. Het gaat hier niet om vakantiehulpen, maar om mensen met een 0 uren jaarcontract. Ik krijg hulp die door de gemeente geregeld is, ik heb geen pgb.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Interessante link ronron, bedankt.