Stagelopen tijdens een ww is dat mogelijk met behoud van uitkering?

Ik ben onlangs toegelaten tot de opleiding Facilitair Medewerker. Welke start op 17-09-2014.Even kort mijn situatie:
Ik krijg m.i.v. 01-10-2014 mijn ontslag (na 20 jaar) bij een grafisch bedrijf ik werkte hier 38 uur per week. Ik ben 44 jaar, gezin met 2 opgroeiende kinderen. Helaas geen ontslagvergoeding wel een flink omscholingsbudget.
Dus ik wil me graag omscholen. Het was voor deze deeltijd-studie (1 x les per 2 wk) nodig om minimaal 8 uur stage te lopen per week of een baan te hebben als facilitair werker. Ik heb gelukkig aanstaande dinsdag een soll.gesprek dus misschien kan ik de studie doen icm een nieuwe baan.
Dan is er niets aan de hand. In het andere geval dan heb ik inmiddels al 3 scholen en 1 gemeente bereid gevonden die me een stageplaats kunnen aanbieden, maar.......
Echter lijkt dit toch helaas lastig te worden omdat ik in de WW terecht ga komen. Blijkbaar word het zelden getolereerd dat je stage gaat lopen tijdens je WW ook al is het maar voor 8 uur per week en ben je gewoon fulltime beschikbaar voor werk! Want in het geval dat ik een baan vind voor 38 uur dan kan ik altijd stoppen met de studie als de baan niet aansluit bij facilitair werk. Jammer maar dan heb ik in ieder geval wel weer een baan en dat zou ook super zijn! Deze opleiding doe ik uiteindelijk ook om een baankans te creëren/vergroten.
Dus in het geval dat het UWV hierin niet meewerkt kan ik gekort worden op mijn uitkering en dat is iets wat ik helaas niet kan missen.
Wie weet raad?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.4K
anneliez
9 jaar geleden
ga een gesprek aan met uwv, zorg voor goede argumenten

Antwoorden (1)

Om in aanmerking te komen voor WW moet je aan diverse eisen voldoen. U heeft 38 uur per week gewerkt, ik ga er van uit voor langere periode, dus U zou voor 38 uur per week recht hebben op WW. Als U uren gaat werken, -> ongeacht of u voor die uren betaald krijgt! <- heeft U voor die uren geen recht meer op WW. Dus stage lopen voor 8 uur kost u 8 uur uitkering. Ook al solliciteert U op banen voor fulltime, en bent U in principe ook fulltime beschikbaar voor eventueel werk. Een kennis in dezelfde situatie en leeftijd, kon na haar omscholing alleen werk krijgen in de nieuwe branche als ze ervaring had. Ervaring opdoen mocht ze met 40 uur per week stage... Dat betekent dus tijdens de stageperiode totaal geen inkomen, terwijl de kosten van je gezin wel doorlopen.