Kan je met een VWO diploma hoofdagent worden?

Hey allemaal,

Ik ga binnenkort (hoop ik) mijn VWO diploma binnenslepen. Ik wilde graag bij de politie te functie hoofdagent bemachtigen, maar op de site www.kombijdepolitie.nl staat dat je een MBO 4 opleiding nodig hebt. Zullen ze he raar vinden en kan het eigenlijk wel als iemand met een vwo diploma een MBO 4 opleiding gaat doen? En kan je eigenlijk al gelijk solliciteren naar hoofdagent, of moet je eerst de aspiranten opleiding (Niveau 1) doen?

Ik wil later graag bij de recherche of het arrestatieteam, maar ik wil eerst wat ervaringen opdoen als een hoofdagent.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook ken ik iemand die bij de politie werkt om hoofdcommissaris te worden. Hij maakt veel overuren, is loyaal en integer. Heeft hij kans om binnen een paar jaar (Hij is nu rond de 40) hoofdcommissaris te worden. Want naar mijn weten lijkt dit me erg moeilijk aangezien er maar 26 hoofdcommissarissen zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Natuurlijk kan dat! Het is eigenlijk niet meer van de tijd dat als je een hoge vooropleiding heb gedaan, je ook een hoge functie of iets dergelijks moet bekleden. Je moet doen wat jij leuk vindt, en als je hoofdagent wil worden, moet je dat vooral doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is sinds een paar jaar zo dat je niet lager kunt solliciteren dan je hoogste diploma. Dus in jou geval word je afgewezen op het feit dat je een te hoge vooropleiding hebt gedaan voor niveau 4. Het is een kromme regel maar is nou eenmaal zo. Indien je solliciteerd naar een functie zoals recherce ben je in de opleidingsjaren aspirant en heb je de opleiding succesvol afgerond ben je meteen recherce medewerker.

Bron: eigen ervaring