mag mijn werkgever mij verplichten om met eigen auto naar het werk te gaan? werk in de bouw sector, word al 6 jaar thuis opgehaald door collega

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Antoni
10 jaar geleden
Dat lijkt mij geen zaak van de werkgever! Die heeft toch wel wat belangrijkers te doen dan te bepalen hoe zijn werknemers naar het werk komen?
Antoni
10 jaar geleden
Of is er recent iets veranderd bij het werk, waardoor je in de toekomst heel regelmatig overdag een auto nodig zal hebben, omdat je bijvoorbeeld verschillende bouwplaatsen moet bezoeken? Als dat zo is, kan er natuurlijk altijd (in overleg) iets nieuws worden afgesproken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of hij wil alleen reiskosten betalen als je met je eigen auto naar het werk komt? Of hij baalt er van dat jullie vaak allebei naar huis moeten als er één naar huis wil? Of nog iets anders? Is dit wel het hele verhaal?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wat als je geen eigen auto hebt?
Computoon
10 jaar geleden
Dat is een probleem voor de werknemer. Dan resteert nog openbaar vervoer, taxi, auto huren e d. Er zijn ook wel werkgevers die een busje inzetten als meer werknemers naar eenzelfde werkplek moeten. Als je geluk hebt,:heb je volgens de cao of arbeidsovereenkomst dan recht op een reiskostenvergoeding (niet als de werkgever het vervoermiddel regelt uiteraard). Hoe dan ook: de verantwoordelijkheid voor de manier waarop iemand tijdig op zijn werk verschijnt, ligt bij de werknemer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We moeten echt meer informatie hebben om een antwoord te geven, dit is speculeren.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Nog even verder speculeren: in de bouw is het gebruikelijk gezamenlijk naar de bouwplaats te rijden. Ik kan me voorstellen dat daar ook het e.e.a. in de arbeidsovereenkomst of zelfs in de CAO over staat. Juist in de bouw, omdat de bouwlocatie dan eens hier en dan weer daar is. En een leasebak is nou ook niet echt een standaarduitrusting in die sector.
teusvh
10 jaar geleden
Het hangt er van af wat je ooit bent overeengekomen, of wat er in de CAO staat. Als daar niets over is geregeld moet je zelf zorgen dat je op de zaak komt. Moet je echter naar een opdracht elders, dan moet de baas zorgen voor vervoer tussen de bedrijfsvestiging en het werk.
Computoon
10 jaar geleden
Ik ben benieuwd in welk wetsartikel dat laatste staat.

Antwoorden (2)

Hij kan alleen eisen dat je op tijd op de juiste plaats bent. Hoe je daar komt, is een eigen verantwoordelijkheid.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vreemd,de meeste werkgevers betalen reis cq benzinegeld dus eigenlijk is dit voor hem heel onvoordelig
Nee hij mag je niet verplichten om met je eigen auto naar het werk te komen.

Verplichtingen anders dan geheimhoudingsplicht e/d beginnen pas bij aanvang werktijd.
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Hij moet gewoon op zij werk komen hoe dan ook
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hij kan je inderdaad wel verplichten op tijd op de werkplek te verschijnen. Maar hoe moet je zelf weten.
Frimu2
10 jaar geleden
Niet helemaal..... Een bedrijf dat bepaalde automerken verkoopt kan een werknemer wellicht verbieden met een concurrerend merk op het werk te verschijnen.
ronron1212
10 jaar geleden
Hij werkt in de bouwsector.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lezen