Moeten aangevraagde maar niet opgenomen vakantieuren uitbetaald worden bij ontslag?

Het is namelijk zo, mijn vriend had begin van het jaar vakantie aangevraagd omdat dit eenmaal zo moet bij het bedrijf waar hij werkte.
De vakantie is pas in September.
Nu kwam hij een paar maanden geleden ziek thuis terecht en daaruit is ontslag gekomen met wederzijdse goedkeuring. De brief voor wederzijds ontslag hebben wij zelf laten opstellen.
Mijn vriend heeft de aangevraagde vakantie dagen dus NIET opgenomen. Want de vakantie ligt na de periode van ontslag.
Maar het bedrijf heeft ze wel ingehouden op zijn laatst uitbetaald loon.
Na wat gemaild komen hun met de conclusie dat aangevraagde dagen voor hun opgenomen dagen zijn. En mijn vriend dus kan fluiten naar het geld wat hij dus nog uitbetaald zou moeten krijgen van die dagen die hij nog had staan en niet opgenomen heeft.
Naar mijn idee is dit niet helemaal hoe het werkt. Weet iemand dus of de ex werkgever dit zomaar mag doen?
Of dat hij alsnog gewoon de niet opgenomen vakantiedagen moet uitbetalen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Natuurlijk mogen niet opgenomen vakantie dagen niet ingehouden worden van het salaris.
Ik zou de mail goed bewaren en naar het juridisch loket stappen.

Iedere rechter, als het al zover komt, veegt de conclusie van de ex werkgever zo van tafel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thanks onze vermoeiden kloppen dus wel.
We zijn idd van plan om d'r mee naar onze advocaat te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hoeft niet te kloppen he! Er kan in het een finale afrekening wat betreft het salaris hebben plaatsgevonden, in dat geval is de vraag of je nog in je recht staat een stuk lastiger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik lees in de vraag de laatste afrekening heeft plaatsgevonden, maar deze niet correct is. In dit geval staat VS zeker in zijn/haar recht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Robinma, dat vond ik eerlijk gezegd niet terug in de toelichting. Als dat wel werd bedoelt heb je helemaal gelijk hoor. Dan staat de vragensteller in zijn recht (behalve als er in het ontslagbeding is afgesproken dat ze daarvan vanaf zien, maar dat lijkt me sterk). Daarvoor moeten we misschien meer info hebben.
ronron1212
9 jaar geleden
Bij beëindiging van het contract heeft de werknemer recht op uitbetaling van de opgebouwde dagen. dat heeft verder niets te maken met de aangegeven dagen. Dus het aantal dagen dat iemand heeft opgebouwd als vakantie recht dat moet uitbetaald worden.
Computoon
9 jaar geleden
Een andere optie is dat de nog niet opgenomen vakantiedagen worden opgenomen tijdens de opzegtermijn.
ronron1212
9 jaar geleden
Als ze opgebouwd zijn kan dat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het Antwoord is helemaal juist ! Maar :) wat staat er in de verklaring wederzijds goed vinden . Een opzeg termijn , een door betaal termijn , een vergoeding . En er kan zijn dat er staat iets v totale verrekening dan hele maal klaar ( totale kwijting ) en dat in de wederzijdse goed vinding in de kleine lettertjes staat . Lees die overeenkomst eens heel goed voor dat je uit de bus blaast . Staat er niks over in dan kan je dagen uit laten betalen . Succes er mee .