Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik switchen van secretaresse naar verkoopster?

Ik heb 26 jaar als secretaresse/receptioniste gewerkt. Nu ik werkeloos ben, zou ik graag een hele andere weg in willen slaan als b.v. verkoopster. Als ik op zulke vacatures reageer, krijg ik uiteraard een afwijzing omdat ik geen ervaring heb. Hoe kan ik die overstap toch maken? Zijn daar b.v. cursussen voor of gaat 't hier puur om de ervaring?

783

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als je verkoopster in een winkel of iets dergelijks bedoelt dan wordt je meestal afgewezen omdat je simpelweg te duur bent. Winkels betalen doorgaans niet echt een goed basissalaris (kan met met commissies wel tot een degelijk salaris worden aangevuld), maar ze zoeken daar vooral goedkope (en dus heel jonge, 18-23) medewerkers.

Je doet er misschien beter aan om andere sales banen te reageren. Bijv. als account manager. Heb je op een hbo secretaresse opleiding? Dan kan je gewoon op startersbanen in sales reageren (account manager, sale executive). Met een beetje geluk kan je jezelf verkopen ;)
Met een MBO ben je overigens niet kansloos, je zult je dan in je brief en het gesprek extra moeten bewijzen. Maar HBO(+) is een pre, omdat account managers vaak zich bezig houden met iets duurdere (complexere) producten of grotere deals. Je moet dan met de klant mee kunnen denk en kunnen anticiperen. Als je dat kan, maak je op die banen een redelijk kans.

Dus, je kunt switchen naar verkoopster, alleen is dat afhankelijk van het segment. In de sales banen maak je meer kans dan in winkels en etc.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Lijkt mij een prima antwoord met nuttige suggesties. + 1 voor je antwoord.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding