Hoe gaat men om met een moeilijke werknemer?

Ik schets de situatie even.

In plaats van zich te integreren in ons team neemt deze werknemer steeds per default bij het minste meningsverschil een confronterende houding aan.

Dit zat er bij hem al van in het prille begin in. Het is een ziekelijke karaktertrek bij hem en het is in de loop der jaren enkel maar verergerd. Er zijn hierdoor talloze conflicten onstaan die de werksfeer compleet bedorven hebben. Deze werknemer heeft zelfs tot tweemaal toe duidelijk beweerd (ik citeer letterlijk zijn eigen woorden)

"een straatketje te zijn, op straat grootgebracht te zijn en daar heeft leren terug te stampen en terug te takkelen".

Dit is toch een zware uitspraak, die nogal agressief overkomt. Temeer omdat hij het schijnt te menen.

Kunnen we hier spreken van een moeilijk mens of is dit er over?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeker nog nooit de verkeerde tegen gekomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@anyway, wat een compleet de plank mis slaande reactie dat iemands zich wil aanpassen aan de sfeer na een gesprek. Tjonge, in welke wereld leef jij...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft hij soms, vaak, meestal gelijk?

Antwoorden (4)

hij heeft het waarschijnlijk thuis zwaar, of hij heeft een moeilijke tijd achter de rug. het lijkt me niet dat je zo van nature bent. Als hij zo blijft doorgaan zijn de gevolgen natuurlijk voor hemzelf. misschien kan je dit de teamleider ook duidelijk laten maken? hij kan met hem eens goed gaan praten over zijn werkhouding, en dat je hoort samen te werken in een team en niet maar overal problemen van moet maken. ik ben helaas dit soort mensen ook al eens tegen gekomen, zeer vervelend, ze maken overal een probleem van, t'schiet niet op met ze! of, als je je teamleider erbuiten wilt laten, kan je zelf eens een gesprek met hem aangaan, gewoon één op één. dan kan hij zelf weten wat hij met die informatie doet, misschien had hij het zelf namelijk niet eens door. ik zou er wel iets aan doen, anders blijft dit zo en het moet niet zo wezen dat je uiteindelijk geen zin meer hebt om naar je werk te gaan. het is misschien even niet leuk, maar het veranderd er wel door! (spreek uit ervaring).

het is wel belangrijk dat je dit één op één doet, want met de hele groep tegen één, is niet zo fijn voor hem en zal hij snel weer zo'n confronterende houding aannemen.

succes ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een zeer moeilijk mens naar mijn mening. Omdat je zelf al aangeeft dat het zo vanaf het begin is. Maar dit kan met een reden zo zijn. Het verbaast me dat jullie/u geen eerdere actie is begaan om hem daar op aan te spreken en het op te lossen.. Maar goed. Ga met hem en met het hele team in discussie/gesprek. Op basis daarvan trek je een bepaalde conclusie voor zijn gedrag en dan kunnen jullie samen een oplossing maken voor dit probleem. (Zoek uit waar de tegenwerkende factor zit)

Vertel hem dat jullie samen werken en dat hij geen reden heeft zich zo te gedragen. Tenslotte zijn jullie letterlijk en figuurlijk een team en als er een meningsverschil is, los dit dan met een goed gesprek op.

PS: Laat je nooit verlagen naar een "aanvallend" niveau, blijf consequent en deligent. En vergeet niet dat het probleem, wat ik betwijfel als uw uitleg juist is, ook bij jullie vanaf begins af aan kan liggen. Want misschien hebben jullie je eigen regels en IS het gewoon moeilijk voor dit persoon om door te stromen in het team.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is in je verhaal niet duidelijk of je nu echt wilt weten/leren hoe je met de persoon om kunt gaan, een statement wilt maken, of het publiek vraagt wat een moeilijk mens is.
Om een antwoord te geven op 'hoe ga ik om met', kun je alleen bij jezelf te rade gaan.
Ten eerste word je er bewust van welke oordelen je hebt over deze persoon. ( in je uitleg noem je 'ziekelijke karaktertrek', 'moeilijk mens', 'compleet bedorven werksfeer', 'zware uitspraak', 'agressief')
Dit zijn aardig wat oordelen en aannames, wees je je hiervan bewust.

En nu hoe ga je ermee om? Blijf eerlijk in wat het met je doet? Vanuit een eerlijk standpunt, dus niet vanuit het oordeel. Dus je zou kunnen zeggen "ik zie dat je je wilt verdedigen, maar het is niet mijn intentie je aan te vallen'. Of "zou je eerst willen luisteren wat ik je wil vertellen?" Of "ik merk dat je het moeilijk vind om.... ,en wat kan ik daarin voor je betekenen'.
Het gaat er dus om, wanneer je wilt leren hoe je met iemand omgaat, of je zelf bereid bent je open te stellen, te luisteren, een andere kijk op de persoon te krijgen, meer begrip te krijgen.
Het is immers 'jij' die er mee om gaat. Hoe hij met jullie moet omgaan leer je deze persoon alleen door hem een voorbeeld te geven.
Daarbij dus eerst je oordelen bekijken, en overbood gooien en in contact gaan..

succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klinkt nogal dramatisch. Als dit inderdaad zo loopt -en ook al zo lang- dan kunnen er twee zaken aan de hand zijn:

1) Jij ziet / schetst het veel erger dan het is
2) De leidinggevende kan/wil niet ingrijpen. Merk op dat jouw leidinggevende verantwoordelijk is voor jouw werksituatie en de werksfeer waarin jij moet werken.

De logische weg is dan volgens mij dat je aan je leidinggevende meldt dat jouw werksituatie zeer vervelend / moeilijk werkbaar is.

Als jezelf de teamleider bent zou ik met jouw superieur en personeelszaken (of een HRM adviesburo) bespreken hoe dit aan te pakken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Daar dit nogal voor de hand ligt zal de volgende vraag naar ik vrees zijn: "Hoe ga ik met mijn leidinggevende om, die niet ingrijpt".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1