Gewetenskwestie: kiezen uit twee banen die allebei ongelukkig maken. Ene heeft meer vrije tijd, andere meer geld. Welke kies jij?

Hiervoor werkte ik in de detachering; uitdaging genoeg, maar de reistijden waren moordend en werk was vaak lastig omdat je maar korte periodes hebt om in te werken. Ik raakte in de stress door de reistijden en werkdruk, maar iedereen was wel blij met mijn werk en kon ik veel opleidingen en cursussen doen op hun kosten. Toen was ik niet gelukkig en ging ik dus een baan bij een vast bedrijf zoeken.

Momenteel zit ik bij een bedrijf waar iedereen heel blij met mij is. Ik lever goed werk en ook in een hoog tempo. Mijn collega’s zijn aardig en ik voel me hier wel thuis. Het is ook lekker dicht bij huis, maar het verdient wel een stuk minder dan mijn vorige baan. Ik raak ook in de stress door de lage werkdruk. Het is allemaal ‘saai’ en ‘simpel’ en ik kan geen cursussen en opleidingen volgen op hun kosten.

Nu zit ik te twijfelen of ik toch weer ontslag zou nemen en de detachering in zal gaan. Ik word van beide soorten werk niet gelukkig, maar bij de een heb ik meer geld+meer leermogelijkheden, maar bij de ander veel meer vrije tijd.

Wat zou jij kiezen en waarom?
A. Hoge werkdruk, langere reistijden, groeien
B. Lage werkdruk, korte reistijden, zo goed als niet groeien
C. Gewoon stoppen en iets heel anders zoeken

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Het klinkt alsof je helemaal van het ene naar het andere uiterste bent gegaan. Constante druk is niet goed, maar een totaal gebrek aan uitdaging ook niet.

Ik zou kiezen voor antwoord D: geen van bovenstaanden. Ik zou niet teruggaan naar een baan waarvan ik weet dat hij me kapot maakt. Ik zou niet blijven zonder iets te ondernemen. En ik zou niet gewoon stoppen en dan pas iets anders zoeken.

Wat ik zou doen, is eens goed bij mezelf onderzoeken wat ik nou eigenlijk wíl. Eerst gewoon beginnen met een lijstje, zoals wat voor werkdruk, opleidingsmogelijkheden etc. ik zou willen. Probeer daarbij om niet jezelf al een bepaalde kant op te duwen (bijvoorbeeld een bepaald vakgebied) maar hou de eisen 'kaal'.

Dan zou ik in die lijst prioriteiten aangeven. Wat vind je het belangrijkst, wat is secundair?

En dan de reality check: wat gaat in de praktijk samen? Wat bijvoorbeeld niet bestaat, is een uitdagende baan met opleidingsmogelijkheden en een hoog salaris waarbij je niet te maken krijg met strakke deadlines of reizen, en 9 tot 5 kan werken en dan de deur achter je dicht trekken. Zodra je op een bepaald niveau werkt, hoort daar een zekere werkdruk en opoffering van vrije tijd bij.

Wel is er natuurlijk een groot verschil tussen wel eens naar de dichtsbijzijnde grote stad reizen, of het gebied tussen Groningen en Maastricht bestrijken. En het maakt heel veel uit of je je vrije tijd moet opofferen aan het halen van deadlines voor te strak geplande projecten of aan jezelf ontwikkelen in een vakgebied dat je oprecht leuk vindt.

Goed, als je je lijstje hebt, is het zaak om te zoeken naar een vakgebied waar jouw wensen en de eisen van werkgevers op elkaar aansluiten. Dán is het pas tijd om een andere baan te gaan zoeken, of als je nog niet aan alle eisen van het nieuwe vakgebied voldoet, een pad uit te stippelen om jezelf zo te ontwikkelen dat je de sprong wél kan wagen.

Intussen zou ik gewoon blijven zitten waar je zit. Al die vrije tijd zul je goed kunnen gebruiken om je voor te bereiden op een carrièreswitch. Als je nu weer de detachering in gaat, heb je wel meer salaris, maar hou je geen tijd over om een verandering te bewerkstelligen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor de tip om in m'n vrije tijd gewoon alles voor te bereiden. Vaak zat ik nu als een zoutzak op de bank gewoon te bedenken hoe naar mijn werk eigenlijk is en wat ik eigenlijk zou willen doen. maar misschien is het inderdaad gewoon tijd om te beginnen met die dingen eens te doen, ipv alleen door mijn hoofd te laten gaan :-)

Andere antwoorden (14)

Kies in eerste instantie waar JIJ je het lekkerst bij voelt, of dat nu het geld of de vrije tijd is, en ga dan rustig op zoek naar een andere baan die wel bij je past.
Het solliciteert altijd makkelijker vanuit een baan dan vanaf de bank. Op voorhand niets doen en hopen op iets beters, is dus de enige keus die je NIET moet maken. Dat zegt namelijk iets over je motivatie waar werkgevers nu eenmaal niet blij mee zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult je ten eerste moeten afvragen waar je wel gelukkig van denkt te worden. Uit je verhaal blijkt dat dit in elk geval niet is van een te simpele baan, waar je je niet in kunt ontwikkelen.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Antwoord C.

Er is echt een baan te vinden waar je je wel goed bij voelt en die beide combineren! Je moet misschien even geduld hebben en er goed naar zoeken, maar hij is er.
Op dit moment ben je niet gelukkig van je baan en vroeg of laat gaat je dat opbreken, of worden je prestaties minder waardoor je misschien wel weer in de problemen kan komen.
Mijn advies is dus, blijf waar je nu zit, maar ga op zoek naar een nieuwe baan, waarin je je wel gelukkig voelt! En die zul je vinden hoor!

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou wat anders zoeken, met meer uitdaging, maar dan pas stoppen met je huidige baan, als je wat anders hebt natuurlijk.
Uitdaging is blijkbaar belangrijk voor je, mis je dat dan ga je je vervelen en dat kan je nét zo hard gaan opbreken als de stress door een drukke baan.
Je kan ook de uitdaging buiten je werk zoeken, in je hobby misschien.
Geld is belangrijk maar plezier in je werk echt veel belangrijker, als je de keuze hebt kies dan voor een baan waar je je goed bij voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets heel anders zoeken, het is een teken dat je de job die bij jou past nog niet gevonden hebt. Je beperkt jezelf maar tot twee keuzes terwijl er vele andere mogelijkheden bestaan.
14 jaar geleden
Gewoon stoppen en heel iets anders zoeken.

Een baan waar je ontzettend veel stress aan overhoudt kan je leven verzieken. Je kunt er letterlijk ziek van worden en het zal je privé leven ook geen goed doen. Het maakt je geen vrolijker en gelukkiger mens en ik denk dat gelukkig zijn en je gezondheid wel voorop staan in je leven.

Als je het werk zonder stress waarin je niet groeit "te doen" vind en uiteindelijk toch liever niet helemaal wilt stoppen en iets anders wilt zoeken, zou ik -als ik jou was- dus hiervoor kiezen.

Maar: waarom zou je überhaupt aan een baan vast blijven zitten die je helemaal niet leuk vind? Natuurlijk; het kan ontzettend moeilijk zijn om je droombaan achterna te streven, maar het kan het waard zijn.
Kijk bijvoorbeeld wat de opleidingsmogelijkheden zijn; je kunt een avondschool volgen terwijl je nog eventjes op je vervelende baan blijft zitten, een thuiscursus doen of proberen met passie en eventuele ervaring erin te "rollen".

Er zijn altijd mogelijkheden, hoe moeilijk het ook wordt.
Het gaat toch om je werk; je brengt er het grootste gedeelte van de week door; waarom zou je iets blijven doen wat je niet leuk vind?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
C lijkt me het beste. Ik ben ooit een jaar lang met de pest in mijn lijf naar mijn werk gegaan. Het vreet aan je.

Maar zoals hierboven al is aangegeven, gooi niets weg voordat je iets nieuws hebt, solliciteren vanuit een baan is zoveel makkelijker dan vanuit werkloosheid.

Mocht je toch moeten kiezen tussen beiden:
Wat vind jij belangrijker, het hebben van veel geld zonder de tijd om het op te kunnen maken of het hebben van veel vrije tijd zonder geld om te spenderen :).
Persoonlijk vind ik het hebben van meer vrije tijd belangrijker dan heel veel geld. Vrije tijd zorgt ervoor dat ik mijn sociale leven op peil houd, dat ik aandacht kan blijven besteden aan vrienden en familie.

Maar kun je niet eens praten met je huidige baas, hem vragen of je niet wat uitdagender werkzaamheden erbij kunt krijgen? Hem uitleggen dat je meer uitdaging nodig hebt, hem vragen of je scholing mag volgen.
Als ze echt zo blij met je zijn, dan zullen ze je graag willen houden en dan zullen ze je graag scholingsmogelijkheden bieden. De meeste bedrijven hebben namelijk bij opleidingen een soort van amortisatie-regeling: je krijgt een cursus/opleiding compleet vergoed en "betaald" hem in drie jaar af door te blijven werken. Ben je binnen drie jaar weg, dan betaal je het resterende cursusgeld terug (cursusbedrag / 36 maanden x het aantal maanden dat je eerder weggaat dan de 3 jaar)
In de praktijk wordt het meestal door de nieuwe werkgever terugbetaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord B.

En wel om de volgende reden:

Je zegt dat antwoord B erg simpel is en dat je ook veel meer vrije tijd hebt, deze vrije tijd zou je kunnen gebruiken om een opleiding te doen in de richting die jou wel interesseert, zodat je in de toekomst met plezier naar je werk gaat.

Succes, en kies niet voor geld maar voor de toekomst!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord C maar niet zonder er heel goed over nagedacht te hebben waar dan wel je hart ligt. Het is heel herkenbaar. Reistijd is echt iets wat je moet liggen. Als dit niet het geval is moet je er niet meer aan beginnen. En hoe belangrijk is geld nu werkelijk. Is het een verschil tussen euroshopper en excellent of kan je riant leven en met dat geld wat je eerst verdienden super riant. Dan lijkt me de keuze niet moeilijk.
Dus goed kijken waar je kwaliteiten liggen en wat je echt wil. Anders heb je zo een bore-out en dat is ook niets. laat je goed adviseren door een loopbaanbegeleider.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt helemaal van jouw persoonlijke situatie af! Ik zit zelf in een situatie waarvan ik weet dat ik elders uitdagender, beter betaald werk kan krijgen, maar dat zou dan wel willen zeggen dat ik 4 uur reistijd per dag heb of mijn hele gezin moet gaan overpoten. En dat kan ik ze op dit moment in verband met allerlei factoren niet aandoen.

Persoonlijk zou ik dus kiezen voor B+: ga praten met je B-baas en vraag of je binnen dit bedrijf wat meer verantwoordelijkheden op je zou kunnen nemen of extra taken kan gaan doen. En als dat nu niet kan, op welke termijn dan wel. Als iedereen blij is met jou, en je doet goed werk, moet daar toch oog voor zijn?

Mocht dat nou niks uithalen, dan zou ik verder gaan zoeken. Maar zeg je huidige baan pas op als je een nieuwe hebt, want het kon nog best eens tegenvallen met dat crisis-gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen zullen het niet met mij eens zijn, maar C is in dit soort gevallen altijd de beste optie. Gezien de economische crisis word ik misschien voor gek verklaard ;)

Pas als je iets helemaal loslaat heb je de mogelijkheid om iets nieuws aan te grijpen. Blijven doorsudderen is het ergste wat je kunt doen. Het is dan net een etterende wond die maar niet wil genezen.

Soms moet je drastisch het roer omgooien, alles opgeven om zo vanaf een afstand de boel te kunnen overzien. Je krijgt dan ruimte en rust om goed na te denken over wat werkelijk goed voor je is. Dit lukt nooit helemaal als je er middenin zit.

Je komt pas vooruit in het leven als je risico's durft te nemen. Toon lef!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor het geld kiezen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies een jaar geleden heb ik met een soortgelijk dilemma gezeten. Ik had een op zich leuke baan, leuke collega's verdiende ook nog eens goed, veel vakantie en lekker dichtbij huis, maar het was gewoon niet wat ik leuk vond (dit is vrij zwak uitgedrukt, ik werd er echt doodongelukkig van). Na bijna 2 jaar zeggen dat ik toch wel eens iets anders moest (ik had binnen het bedrijf inmiddels al verschillende functies en afdelingen versleten, maar ik zat er gewoon niet op mijn plek), maar het nooit deed want eigenlijk was het niet zo erg (hield ik mezelf voor), heb ik 2 maanden verlof genomen om te reizen.
Dit ben ik ook gaan doen, maar ik had ook met mijzelf afgesproken dat ik in die tijd moest besluiten wat ik nu na de vakantie zou doen.
Door deze afspraak met mijzelf en mogelijk ook met de vakantie in het vooruitzicht en alle maanden dat ik al had lopen nadenken, had ik voordat ik vertrok al mijn ontslagbrief bij mijn leidinggevende op het bureau gelegd.

Ondanks alle twijfels en onzekerheden die me daarna naar de strot zijn gevlogen is dit de beste beslissing die ik ooit heb genomen!
Toen ik terugkwam van mijn reis heb ik tijdelijk even heel ander werk gedaan dan ik gewend was, nu ben ik weer met een studie begonnen en werk ik daarnaast 2 dagen.
Ik ben in het diepe gesprongen (mensen hebben me voor gek verklaard zo midden in de 'crisis'), misschien een beetje impulsief, maar ik ben er onwijs gelukkig mee.

Dus mijn advies, je kunt er heel lang en rationeel over nadenken (wat waarschijnlijk ook het beste is) maar je kunt ook gewoon doen.
Je komt vast op je pootjes terecht, is mij ook gelukt. dus als ik het kan, kan iedereen het ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Baan B aanhouden en een nieuwe uitdaging zoeken waarin je je wel gelukkig voelt. Dat weet je overigens pas achteraf, maar ja zo gaan die dingen nu eenmaal. Het leven gaat niet altijd over rozen. maar het is waard om geleefd te worden.
Succes.