Welke studie is van toepassing als je vliegtuigongeluk onderzoeker wilt worden?

Hallo,
Ik heb een vraag m.b.t. studies. Ik heb veel interesse in vliegtuigen. Ik ben geïnteresseerd in vliegtuigongelukken en de techniek van vliegtuigen. Ook lijkt luchtverkeersleider mij een leuke baan. Maar mijn vraag is nu wat voor studie ik daarvoor moet kiezen. Ik zat te denken aan lucht- en ruimtevaart technologie, maar ik ben voornamelijk geïnteresseerd in de luchtvaart en niet zozeer in de ruimtevaart. Dus ik hoop dat iemand van jullie met een antwoord kan komen.

Ik zit overigens op het VWO en ga volgend jaar naar de 5e klas. Profiel: NT

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.3K
Antoni
9 jaar geleden
"Opleidingen tot luchtverkeersleider Om toegelaten te worden tot de opleiding tot Luchtverkeersleider dient men te voldoen aan enkele basiseisen. - De gegadigde moet tussen de 17 en 26 jaar oud zijn.
- De gegadigde mag een oogafwijking bezitten tussen de -6 en +5 en mag niet kleurenblind zijn.
- De gegadigde dient te beschikken over een VWO-diploma met een voldoende voor wiskunde of een HBO propedeuse.
- De gegadigde moet Nederlands en Engels kunnen spreken en schrijven en moet beschikken over een werkvergunning voor de Europese Unie (Deze laatste toevoeging is vooral voor mensen van buiten de EU, aangezien EU-inwoners standaard mogen werken binnen de Unie.). De opleiding duurt zo'n vier jaar en bestaat uit twee fasen: de initiële training (1 jaar) en de gevorderde training (3 jaar). De Luchtverkeersleiding Nederland vergoedt de opleiding en het benodigde studiemateriaal. Er moet rekening worden gehouden met een terugbetaling van (een gedeelte van) de studiekosten als de gegadigde besluit te stoppen met de werkzaamheden voor de LVNL binnen 5 jaar na afronding van de opleiding. Geleidelijk wordt deze 'schuld' minder: een zojuist afgestudeerde Luchtverkeersleider zal zo'n 46,000 euro moeten betalen bij het staken van zijn werkzaamheden, een persoon die al vier jaar heeft gewerkt voor de LVNL hoeft slechts 9,000 euro te betalen." http://www.nationaleberoepengids.nl/Luchtverkeersleider http://www.lvnl.nl/nl

Het beste antwoord

Hallo Daan,

om je belangstelling voor luchtvaartongevallenonderzoek te volgen, zou ik uitgaande van je technische interesse denken aan een opleiding tot ir of ing, dus aan een technische universiteit of hogeschool.
Dan moet je er wellicht de ruimtevaarttechniek bij nemen.
En je zult denk ik na je afstuderen eerst echte werkervaring op moeten doen; ongevallenonderzoek is niet voor de hand liggend voor wie net afgestudeerd is.

Ongevallenonderzoek kun je ook doen vanuit de vliegtuig-operationele kant. Dan moet je terdege verstand en ervaring hebben van hoe vliegers en technici in de praktijk van alledag met de gevleugelde hardware (en software) omgaan, en wat daar fout bij kan gaan. Voor deze insteek kun je denken aan een opleiding vliegtuigoperatie aan een hogeschool, en ook dan zul je echte werkervaring nodig hebben.

Luchtverkeersleider is een apart beroep. Van elke honderd belangstellenden zien maar erg weinig mensen kans om door de veeleisende psychotechnische selectie heen te komen, en dan moet de zware opleiding nog beginnen.
Voor wie het aankan, is het een mooi en goedbetaald vak.
De opleiding is betaald, met dien verstande dat je een behoorlijke studieschuld terug moet betalen als je na slagen uit eigen keuze niet minstens vijf jaar bij de werkgever blijft. Dat staat ook in de reactie van Antoni.
Dus dat kun je zeker proberen, maar hou dan tot aan het moment van aanname zeker alternatieven open.

De mogelijkheid die Veliko noemt, gaat meer in de richting van zelf sleutelen, onderhoudswerk doen. Daar is ook een behoorlijke technische opleiding voor nodig, en aan zulke technici is verschrikkelijk veel behoefte. Dat komt doordat mensen dit ten onrechte wat minder vaak kiezen, is er een tekort aan mensen die daadwerkelijk met gereedschap en onderdelen en “zwarte dozen” met allerlei elektronica zittend op hun knieën bezig willen zijn. Daadwerkelijk problemen fiksen betekent echter dat je resultaat van je werk ziet, en mensen die op hun werk voornamelijk achter een pc of laptop bezig zijn met techniek, die gaan vaak in het weekend alsnog bijvoorbeeld aan oude auto’s of motoren of locomotieven sleutelen, dus dan kun je beter dat meteen als je werk kiezen! Je hoeft niet bang te zijn dat het minder technisch begrip en vernuft vereist omdat je toevallig een overall aan hebt.

Aan jou nu de uitdaging om te bepalen waar je hart naar uitgaat! Dat is belangrijker dan wat het later verdient.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het lijkt me dat je dan veel van de techniek moet weten van vliegtuigen.

Technicus Vliegtuigonderhoud Mechanisch

Als technicus vliegtuigonderhoud mechanisch ben je breed inzetbaar in diverse technische functies in het vliegtuigonderhoud. Je zorgt ervoor dat de vliegtuigen in topconditie blijven. Je hebt veel kennis van motoren en mechanische, elektrische, hydraulische en pneumatische systemen van vliegtuigen en verricht zelf onderhoud en reparaties. Bovendien ben je verantwoordelijk voor het vrijgeven van je eigen werkzaamheden en die van je collega’s. Je pleegt inspecties en verhelpt storingen.