Hoe oud moet je zijn om wijkverpleegkundige te worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K
ronron1212
9 jaar geleden
Zodra je de goede opleiding hebt gevolgd en voldoend aan de eisen van verpleegkundige kan je solliciteren. Als je die papieren hebt ben je oud genoeg.
Antoni
9 jaar geleden
Misschien heb je ook iets aan de informatie op deze website: http://www.nationaleberoepengids.nl/Wijkverpleegkundige
Antoni
9 jaar geleden
anoniem68, ook hier http://www.carrieretijger.nl/beroep/gezondheidszorg/medisch/verpleegkundige en hier http://www.carrieretijger.nl/beroep/gezondheidszorg/medisch/mbo-verpleegkundige en via de links vanaf die websites is veel informatie te vinden over het beroep van wijkverpleegkundige.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron, ja zo is dat. Als je de papieren hebt om de vervolgopleiding tot wijkverpleegkundige te volgen, ben je oud genoeg.

Antwoorden (2)

Dat ligt aan onder andere het werkvolume. Onder de 18 mag men zonder startkwalificatie (mbo-2, havo of vwo diploma) niet full-time werken. Je bent dan nog leerplichtig.

Je mag wel een bijbaan hebben, waar ook verschillende voorwaarden aan zijn verbonden per leeftijd. Ik denk dat, of het nou gaat om een baantje in de supermarkt of als verpleegkundige, als je het juridisch bekijkt gewoon de informatie die de rijksoverheid hierover geeft in acht moeten worden genomen

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk

Echter, de baan (wijk)verpleegkundige zul je niet als bijbaan kunnen vervullen zonder kwalificaties, aangezien hier over het algemeen mensen met een opleiding worden gevraagd. Maar dat is niet je vraag, de vraag is hoe oud je moet zijn. Dan ga ik uit van de wettelijke leeftijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aan het beginnen met het volgen van de studie Wijkverpleegkundige heeft het Ministerie van OCW geen leeftijdseis verbonden aangezien de voorwaarden tot het volgen van deze opleiding dit overbodig maken.
De voorwaarde is dat u de HBO-bacheloropleiding Verpleegkunde (niveau 5) hebt afgerond en ingeschreven bent in het BIG-register als verpleegkundige met een vooropleiding op niveau 5.
Om toegelaten te worden tot de opleiding HBO-Verpleegkunde tot Verpleegkundige niveau-5 dient men in het bezit te zijn van een diploma HAVO, VWO (Zowel HAVO als VWO met verplichte vakken). Voor het MBO- niveau 4 is de kans groot dat dat in de toekomst niet meer kan. De wettelijke toelatingsvoorwaarden tot het HBO zijn vastgesteld door het Ministerie van OCW, maar hebben geen betrekking op de leeftijd (behalve voor het MBO-4niveau). Eind-examinandi van een HBO-opleiding zijn over het algemeen ouder dan 21 jaar.
Na het met succesvol afronden van de vervolgopleiding Wijkverpleegkundige kunt u zich registreren in het Kwaliteitsregister Verpleegkundigen & Verzorgenden in het deskundigheidsgebied Wijkverpleegkundige.