Kun je als je snel een antwoord wilt op de vraag of je wel of niet ziek bent ook een kort-geding aanspannen tegen de werkgever ?

Kan een rechter op basis van voorliggende stukken een oordeel geven over het feit of iemand wel of niet ziek is. Ik was ziek bouwde weer op tot 100% arbeidsgeschiktheid maar dit werd door de werkgever later weer teruggedraaid naar 100% arbeidsongeschiktheid. Om reden dat er een reorganisatie had plaatsgevonden waarbij ik in een nieuwe functie werd geplaatst die ik door beperkingen in zijn geheel niet kon uitvoeren (ik was niet boventallig overigens).Kan dit in kort-geding,wie weet dit ?

Toegevoegd na 1 uur:
Het gaat om de vraag of dit juridisch mogelijk is

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
ronron1212
9 jaar geleden
je werkgever bepaald niet of je ziek bent dat doet een arts.
jc54
9 jaar geleden
Voor dat je gaat investeren in ons Nederlandse rechtssysteem, is het misschien verstandig eerst eens te inventariseren wat je kansen zijn. Informeer eerst bij je vakbond of een juridisch loket.
jc54
9 jaar geleden
@ronron1212; Ik bepaal altijd nog zelf of ik ziek ben of niet.........
ronron1212
9 jaar geleden
jc54 in eerste instantie maar een arts bepaald of je wel of niet arbeidsongeschikt ben en ook werkelijk niet instaat bent om te werken en niet de werkgever.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben je het NIET eens met een beslissing Vd bedrijf's arts ( de arbo of de controle arts ) dan kan je altijd via hen of zelfstandig een Second opinion aan vragen bij het UWV . Ik dacht dat kost je wel 100€ als medewerker en zo 750 € als werkgever . Maar wordt je in het gelijk gesteld dan krijg je het terug . Ga rustig in overleg met je baas vraag informatie en evt op papier en ga daar mee naar de arbo of UWV , succes

Antwoorden (1)

Een rechter kan nooit beoordelen of iemand al dan niet arbeidsongeschikt is. Dat moet een bedrijfs- of verzekeringsarts doen.

Als je in beroep gaat tegen bijvoorbeeld een beslissing van het UWV in het kader van een arbeidsongeschiktheidsuitkering (bijvoorbeeld WIA of Wajong) dan is het ook nog steeds niet de rechter die beoordeelt of jij al dan niet recht hebt op een uitkering en in welke mate je arbeidsongeschikt bent. Wat een rechter beoordeelt, is de vraag of het UWV zijn werk goed heeft gedaan. Dus of alle beschikbare stukken meegenomen zijn, of er informatie is opgevraagd bij de behandelend artsen en zo nee of dat dan had moeten gebeuren, en of de procedure juist is verlopen. Dat noemen we een zgn. 'marginale toetsing': de rechter beoordeelt eigenlijk niet zozeer de zaak inhoudelijk, maar beoordeelt of het UWV in alle redelijkheid tot beslissing X had kunnen komen.

Nu ligt deze zaak misschien net iets anders, maar de basis is hetzelfde: een rechter kan nooit beoordelen of iemand arbeidsongeschikt is of niet, of wat voor werk iemand wel of niet kan doen. Daar is een rechter helemaal niet voor opgeleid. Het zijn speciaal opgeleide artsen en arbeidsdeskundigen die beoordelen wat voor beperkingen iemand heeft, hoe zich dat vertaalt naar de mogelijkheden om te werken, en vervolgens wat dat betekent voor iemands arbeids(on)geschiktheid. Als de rechter eraan te pas moet komen, kan die hooguit zeggen dat de beoordeling niet juist is verlopen en dus overnieuw moet, of eventueel gedaan moet worden door een andere arts, maar de rechter kan niet op de stoel van de arts of arbeidsdeskundige gaan zitten en in plaats van hem of haar de beslissing nemen.

Mijn beeld van jouw situatie is niet volledig genoeg om je te kunnen vertellen wat je mogelijkheden eventueel wél zijn, maar wat jij vraagt, dat kan in elk geval niet. In z'n algemeenheid is het zo dat als je met je werkgever en/of de betrokken bedrijfsarts het niet eens kunt worden over jouw mogelijkheden tot werk, je bij het UWV kunt vragen om een zgn. 'deskundigenoordeel', als een soort second opinion voor jouw situatie. Het UWV beoordeelt dan opnieuw je arbeidsgeschiktheid. Zowel de werkgever als de werknemer kunnen dit aanvragen. Het advies van het UWV is niet bindend, maar er wordt over het algemeen wel veel gewicht aan toegekend door werkgevers en bedrijfsartsen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Informatie over het deskundigenoordeel - indien van toepassing in jouw situatie - vind je in bron 1.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij kan een rechter wel bepalen of een werkgever al dan niet een herstelmelding onterecht heeft teruggedraaid,als ik op 1 juni 2012 100% hersteld wordt gemeld en ik werk in tijdelijke projecten maar niet structureel vanaf dan continue tot 1 december 2013 en op 2 december draait mijn werkgever de herstelmelding terug naar 100% arbeidsongeschikt omdat hij geen structureel werk zou hebben terwijl ik gewoon blijf doorwerken in tijdelijke projecten dan heeft de rechter daar volgens mij wat over te zeggen het gaat hier om de (on)rechtmatigheid van de handeling die de werkgever uitvoert op 2 december 2013, overigens werk ik nog steeds in tijdelijke projecten al loopt er een WIA aanvraag