Mag een bedrijf je buiten tijden laten werken waarop je niet heb aangegeven te kunnen werken?

ik heb een rooster moeten invullen met de tijden dat ik beschrikbaar om te werken, bijvoorbeeld van : 12.00-18.00, maar mijn werkgever laat me werken van 12.00-20.00 (dus buiten me beschikbaarheid.

mijn vraag is dus: mag en bedrijf je op uren laten werken, als je niet heb aangegeven dat je beschikbaar bent

Toegevoegd na 1 minuut:
en bovenstaande informatie is dus elke week zo

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je dit al met je werkgever besproken?
Heeft deze uberhaupt wel door dat dit gebeurt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij maakt zelfs de roosters. ik ga het later met hem bespreken, maar ik wil eerst weten of dit mag voordat ik problemen ga maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft geen problemen maken hoor.
Vertel de man gewoon dat hij je op andere tijden heeft ingeroosterd als dat jij zei dat je kan werken.
Misschien was het gewoon een fout en heeft hij het helemaal niet doorgehad. Mensen maken fouten.
Het is beter als je hier snel mee komt, want dan kan hij de roosters nog aanpassen. Het is moet wel een enorme l*l zijn wil hij hier compleet geen begrip voor hebben.

Antwoorden (5)

Nee dat mogen ze niet... Ze mogen het vragen dat wel, maar dan mag jij heel assertief: NEE zeggen... En daarmee moeten zij het dan doen...

Laat je niet kisten en kom op voor jezelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag het nu wel of niet?
AWM
14 jaar geleden
Onzin. De werkgever kan je verplichten tot overwerk. Je 56ste foute antwoord van de dag. En Youris eruit gegooid wordt, mag ie dan bij jou aankloppen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar als het elke week gebeurd dan is het toch niet normaal meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij`s 16, waarschijnlijk woont Youris nog thuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heeft thuiswonen ermee te maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad ik woon nog thuis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Awm: bron? Is dat niet afhankelijk van de specifieke afspraken in je contract?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OVerwerk is iets waar ze je (binnen bepaalde beperkingen, die bijvoorbeeld in de overeenkomst of de CAO vastliggen) zeker toe kunnen dwingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk: daarmee geef je meteen aan waar het probleem zit: welke beperkingen, daar gaat het nu net om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eventueel afgesproken beperkingen en voor het overige wat het dwingend recht erover te zeggen heeft. Met andere woorden, we kunnen de vraag hier niet beantwoorden, we kennen de overeenkomst niet en de CAO evenmin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk: dat probeerde ik dus duidelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gaat hier niet om overwerk. het gaat erom dat hij aangegeven heeft welke uren hij kan werken, en welke niet.
Als je die werktijden niet vastgelegd hebt in een contract, dan kan een werkgever je inzetten buiten die tijden. Je geeft je voorkeuren op en de werkgever doet zijn best hier rekening mee te houden.

Als dit dus elke week niet lukt, dan heeft je werkgever wellicht een probleem met zijn planning. Als je hier het slachtoffer niet van wilt worden, praat dan eens met hem. Je geeft niet voor niks op dat je dan niet kunt werken. Maar rechten op bepaalde werktijden heb je in principe alleen als je dat ook laat vastleggen schriftelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De werktijden worden vaak als flexibel vastgelegd, maar de normale duur is over het algemeen 8 uur per dag, dus 40 uur per week. Dus over die limiet is overwerk, en het lijkt me niet gemakkelijk je te verplichten om over te werken (dat gaat dan namelijk buiten je contract). Dat men het toch doet, is vaak om niet de arbeidsrelatie te verstoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag gaat niet over meer dan 40 uur werken, maar over de werktijden, dus andere tijden dan de vraagsteller heeft opgegeven beschikbaar te zijn.
Het staat er letterlijk:
"mijn vraag is dus: mag en bedrijf je op uren laten werken, als je niet heb aangegeven dat je beschikbaar bent"
Kijk anders ook even onder de reacties bij de vraag, dan zie je ook wat hij bedoeld heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@eefst: zie het als toevoeging. Maar de vraag zelf was wel duidelijk, dus herhalen voegt niet zo veel toe ;-)
In elk bedrijf ligt een cao boekje ,daar staat het wellicht in,tenminste als je niet voor uitzendbureau werkt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
werk je voor een callcenter? En hoeveel uur per week wil je werken? Als je voor een callcenter werkt mag je je beschikbare uren aangeven, maar je mag ingeroosterd worden voor de openingsuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dan mag zij je niet laten werken waarvoor niet heeft aangegeven. Als er een overeenkomst is getekend, mag zij niet benaderen om tot die tijd te werken..
Ik zou wel willen af en toe waarom niet. Ma 2 uurtjes is toch niet veel. Gewoon overwerken. Dan Bouw je tenminste nog caiërre op gewoon doen joh, als 't kan. Is so voorbij die 2 uurtjes. Maar als je het niet kan, gewoon zegge dat je niet kan. Je baas zal wel begrip voor je hebben. Denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar als hij nou morgen een proefwerk heeft, en hij moet nog leren 'savonds, dan moet hij toch echt om 8 uur beginnen met leren en niet om 10 uur pas. en als hij een vrije ochtend heeft, en naar een callcentre gaat om te werken, dan moet hij toch echt op tijd op school zijn 'smiddags