Hoe werkt het werken bij een callcenter precies?

Ik wil graag fulltime gaan werken, maar ik weet niet precies hoe het in elkaar zit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.8K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat is zo niet te zeggen. Dat hangt af van het call center.
En wat jouw functie daar gaat zijn. Het is hetzelfde als vragen ik wil graag werken in een supermarkt wat ga ik daar doen?

Antwoorden (2)

Zo bijvoorbeeld....:
“Je logt je in op je computer en je moet meteen beginnen bellen, van 's ochtends tot 's avonds. Onze computer is onze prikklok. We hebben recht op een middagpauze van dertig minuten en twee kleine pauzes van tien minuten. We krijgen welgeteld vijftien minuten per dag om naar het toilet te gaan.

Als je langer dan de voorziene tijd van je computer wegblijft, krijg je een rapport waarin staat dat je een te lange pauze hebt genomen. De werkgevers kunnen jouw doen en laten perfect controleren doordat je je altijd moet inloggen op de computer. Ik neem mijn pauzes dan ook met een chronometer op. Zo kan ik precies aan die tien minuten komen en vermijd ik dat ik een slecht rapport krijg.

De werkgever controleert niet alleen je pauzes maar ook hoelang je telefoneert, welke gesprekken je voert, of je de juiste informatie geeft aan de klant en of je beleefd genoeg bent. Wij werken volgens een script en het is belangrijk dat je je aan dat script houdt. Je moet bijvoorbeeld elk gesprek op dezelfde manier beginnen en op dezelfde manier eindigen. Het antwoord op elke vraag die je krijgt, moet je opzoeken in het script.

Ook al werk je daar - zoals ik - al een aantal jaar en ken je alle scripts uit het hoofd, dan nog ben je verplicht om op te zoeken wat het antwoord is op een welbepaalde vraag. Want als je bepaalde zaken vergeet te vermelden, kan je punten verliezen. Eigenlijk werk je hier aan de lopende band.

Een gesprek mag ook een bepaalde tijdsgrens niet overschrijden. Als je voelt dat de mensen beginnen uit te wijden, moet je hen er op wijzen dat ze bij de essentie moeten blijven. Het gesprek moet kort en bondig zijn.

De duur van de gesprekken wordt bijgehouden en op het einde van de dag wordt daar een gemiddelde van gemaakt.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
I see. Is dit een beetje leuk werk om te doen?
fremar
10 jaar geleden
callcenters hebben doorgaans niet zo een goede reputatie.
Computoon
10 jaar geleden
Zo te lezen, lijkt het een hondenbaan en kun je er net zo goed een geavanceerde computer neerzetten. Gelukkig is het niet overal zo
Op deze twee sites http://www.nationaleberoepengids.nl/Inbound_callcentermedewerker en http://www.nationaleberoepengids.nl/Callcenter_Medewerker is veel informatie te vinden over de werkzaamheden van callcentermedewerkers:

"Beroepsprofiel inbound callcentermedewerker

Een inbound callcentermedewerker is iemand die in een callcenter werkt en daar de telefoon opneemt en vragen beantwoordt voor het bedrijf waarvoor hij binnen het callcenter werkzaam is.

Binnen de callcenterbranche zijn er verschillende werkzaamheden. Zo is er de callcenter medewerker, die verantwoordelijk is voor de acquisitie, maar zijn er ook inbound callcentermedewerkers aanwezig. Waar de callcenter medewerker moet zorgen voor de verkoop van producten is de inbound medewerker verantwoordelijk voor de klantenservice van een bedrijf. De term inbound staat daarom ook voor inkomende telefoontjes.

De inbound callcentermedewerker is werkzaam voor het bedrijf waartoe hij is ingedeeld (...) en krijgt klanten aan de telefoon die een specifieke vraag over het product hebben. Binnen een callcenter wordt er over het algemeen voor meerdere bedrijven gewerkt. Zo kan de inbound callcentermedewerker bijvoorbeeld afspraken inplannen (...), helpt hij mensen met vragen (...) of moet hij technische vragen over internet of telefonie beantwoorden (...).

Waar de callcentermedewerker verantwoordelijk is voor sales en bepaalde targets moet halen (iets waar streng op wordt gelet) is dit bij de inbound callcentermedewerker vrij vaak niet het geval. Het kan zijn dat de inbound callcentermedewerker (...) na afloop van het gesprek de klant iets moet proberen aan te bieden maar dit is niet altijd het geval. De inbound callcentermedewerker is over het algemeen verantwoordelijk voor de klantenservice van een bedrijf en heeft vrijwel niet met targets of sales te maken. Hierdoor is dit beroep ideaal voor mensen die niet willen verkopen maar wel werkzaam willen zijn binnen de callcenterbranche."

"Beroepsprofiel callcenter Medewerker

Een Callcenter Medewerker is verantwoordelijk voor acquisitie. Dat betekent dat de Callcenter Medewerker probeert klanten of opdrachten binnen te halen voor het bedrijf waarvoor hij werkt. Dit wordt ook wel Business to Business (B2B) genoemd. Je verkoopt dus altijd iets, en in 9 van de 10 gevallen gaat dit per telefoon (vandaar ook de term Callcenter Medewerker)."

Zie voor de rest van de tekst de website http://www.nationaleberoepengids.nl/Callcenter_Medewerker
Antoni