welke filosoof vindt dat mensen die meer werken ook meer geld moeten krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoel je Mark Rutte
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zal niet elke filosoof dat vinden? Ik neem aan dat het punt ligt of voor een uur werk iemand wel of niet meer of minder beloond moet worden, bijvoorbeeld omdat je een hogere opleiding nodig hebt voor een bepaald beroep. Ik vind bijvoorbeeld dat iedereen voor een uur werk het loon voor iedereen gelijk zou moeten zijn. Of dat het verschil niet zo extreem hoog mag zijn als dat nu het geval is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ray Nee, die vindt dat iedereen een nieuwe auto moet kopen.

Antwoorden (1)

Dat was de politie filosoof John Rawls in zijn Theory of Justice.
Om deze uitspraak naar waarde te kunnen beoordelen dien je het hele gezegde te citeren, nl: Wie harder werkt dan een ander mag meer verdienen, terwijl degene die hulp nodig heeft juist mag worden ontzien.

Goederen zijn net zomin gelijkelijk verdeeld als macht. Maar is een gelijke verdeling noodzakelijk om van rechtvaardigheid te kunnen spreken? Of kunnen verdienste en behoefte eveneens bestaande verhoudingen legitimeren? Maar hoe zit het dan met de verdeling van talent? De kwestie wat een rechtvaardige samenleving is staat centraal in de politieke filosofie.

Dit filosofische dilemma behoort tot één van de vele klassieke wijsgerige vragen.