Dan moet je heel hard gaan studeren.
Een jurist heeft rechten gestudeerd op universitair niveau.
Met VMBO-K heb je nog wat stappen te gaan voordat je toegelaten kunt worden tot een universiteit. Bijvoorbeeld:
Havo --> Atheneum --> Universiteit
MBO --> HBO --> Universiteit
MBO --> 1e jaar HBO (propedeuse) --> Universiteit

Nu is rechten niet meteen de allermoeilijkste studie, maar bedenk goed of je dit lange traject aan wilt en aan kunt. Kan je een beetje leren en hoe gemakkelijk ben je door het VMBO-K gelopen. Heb je hier al hard moeten werken, kan het wel eens erg tegenvallen. De snelheid, hoeveelheid en eigen verantwoordelijkheid worden steeds hoger bij elke vervolgopleiding.
Als je het echt wilt: ga ervoor en veel succes!!
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord, +1. WO rechten is zeker niet moeilijk (integendeel) en op WO niveau een van de lichtere studies (ik heb diverse studies daadwerkelijk afgerond op verschillende faculteiten, dus ik heb daadwerkelijk vergelijkingsmateriaal), maar als je van het VMBO afkomt kan het nog wel pittig zijn om er te komen. Wil je het sterkst de studie doorkomen dan valt VWO als vooropleiding aan te bevelen. HBO-rechten als bachelor-basis is niet aan te raden, daarmee kom je verreweg de meeste grotere advocatenkantoren niet binnen, ook niet als je daarna WO-master/LLM hebt gedaan, voor serieuzere banen als advocaat. Dus als je echt op het hoog niveau wilt werken (kantoren op de Zuidas, Amsterdam centrum en dergelijken) dan kan je beter de klassieke route volgen (via VWO naar de universiteit), gezien je van het VMBO afkomt weet ik neit of dat haalbaar is, maar het is wel de beste optie.
Als je er echt voor wil gaan dan kan je het beste een van de volgende paden kiezen:
- VMBO -> Havo -> VWO -> Universiteit
- VMBO -> MBO -> HBO-p -> Universiteit
- VMBO -> Havo -> HBO-p -> Universiteit Er zijn overigens ook HBO-juristen, maar daar is een zwaar overschot aan en dat zijn echt minder interessante banen (denk aan bouwvergunningen keuren volgens het bestemmingsplan enz).