Hoe formeel moet een sollicitatiebrief zijn die je stuurt naar bekende leidinggevende en collega?

Ik ken de leidinggevende en spreek haar aan bij de voornaam. Ook de collega´s die bij het gesprek aanwezig zullen zijn ken ik al een tijd en spreek ik aan bij de voornaam. Ik heb al een uitnodiging gekregen voor het gesprek ik moet alleen nog cv en motiverende brief na sturen.

Het voelt allemaal een beetje raar, ik ken alle betrokkenen en zij kennen mij. Ik solliciteer naar een functie die ik voorheen als invaller invulde.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geloof dat ik die leidinggevende even zou bellen. Het zou kunnen dat ze in verband met háár leidinggevende een formele sollicitatie prefereert.
Als ze hoog genoeg in de organisatie zit, heeft ze misschien liever een "Beste Marjolein"-brief?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon net doen of je ze nauwelijks kent, een formele brief sturen, en net pak aan op het gesprek. Het straalt uit dat je het serieus neemt, en dat je niet afhankelijk wil zijn van vriendendiensten. Plus, overdressed als het niet had gehoeven is veel minder erg dan underdressed als het wel had gemoeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stel dat je leidinggevende Sandra Jansen heet, dan kun je de aanhef zo doen: Geachte mevrouw Jansen, beste Sandra, Dit is een veel voorkomende aanhef in dit soort gevallen en wordt goed begrepen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, je kunt beter te netjes zijn, dat komt beter over dan het tegenovergestelde. Gewoon een brief schrijven zoals je normaal zou doen.
Antoni
10 jaar geleden
Niels1411, het kan altijd gebeuren dat de leidinggevende of een bekende collega onverwacht niet bij het sollictatiegesprek aanwezig kan zijn. Misschien wordt hij/zij vervangen door iemand die jij niet kent en die jou niet kent. Die persoon zal jouw brief ook onder ogen krijgen. (Ook) dan is een formele(re) brief beter dan een informele(re) brief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni, die kans is afwezig. Er zullen 3 collega's en 1 leidinggevende bij zijn.
Antoni
10 jaar geleden
Mijn reactie was niet alleen voor jou bedoeld, maar ook (in het algemeen) bedoeld voor anderen, die in vergelijkbare omstandigheden zijn als jij en een vergelijkbare vraag hadden kunnen stellen. Succes met het gesprek gewenst, in ieder geval, en veel plezier in je nieuwe functie!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni,
Dat begreep ik. De brief is inmiddels verstuurd. Ik heb hem keurig formeel gehouden, bedankt voor alle adviezen.

Het beste antwoord

Stuur een brief die je ook aan een bedrijf zou sturen waar niemand je kent.
Degenen die jou kennen zullen begrijpen dat je het netjes wilt doen.
Een informele brief zou slecht kunnen vallen bij iemand die jou toevallig niet kent.
SimonV
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kort, duidelijk en bondig. Bedankt!

Andere antwoorden (1)

De grootste valkuil bij een interne sollicitatie is dat je denkt: "ze kennen me toch". Maar of ze je nu goed kennen of niet, wees je er altijd van bewust dat het een echte sollicitatieprocedure is en dat je duidelijk moet kunnen maken dat je voldoet aan de eisen die de functie aan je stelt. Met andere woorden: jouw kwaliteiten moeten aansluiten bij de vereiste competenties. Net als bij een externe sollicitatie moet je in je brief dus duidelijk je eigenschappen en vaardigheden kunnen aantonen. Ook al werk je bij hetzelfde bedrijf, wanneer je de persoon die verantwoordelijk is voor de vacature niet kent, kun je het best een formele toon gebruiken. Ken je de persoon wel – het is bijvoorbeeld een directe collega of een leidinggevende van een afdeling waarmee je regelmatig te maken hebt – dan komt een formele toon erg afstandelijk over. Je kunt dan een informele toon gebruiken, maar houd het wel zakelijk. In je brief kun je bijvoorbeeld de volgende aanhef gebruiken:

‘Geachte heer de Vries, beste Kees’ en vervolgens spreek je hem met jij en je aan.

Verder nog enkele tips over het sollicitatiegesprek:

Net als in je brief moet je in het sollicitatiegesprek de ander(en) ervan kunnen overtuigen waarom je voor de baan gaat, dat je de gevraagde kwaliteiten bezit en geschikt bent voor de functie. Kom je van buitenaf, dan kun je soms nog wel eens een beetje bluffen of jezelf mooier voordoen. Hoe anders is dit wanneer je om tafel zit met iemand die jou wel degelijk kent. En misschien wel meer over jou weet dan je zelf denkt. Dit kan in je voordeel werken, maar ook in je nadeel. Je werkgever kan je ook vragen om deel te nemen aan een assessment. Op die manier kan hij achterhalen of je inderdaad kunt wat je beweert. Het kan ook zijn dat hij je vraagt om mee te doen aan een rollenspel, een dagje mee te lopen op de afdeling of een proefopdracht te maken.
Laat tijdens het gesprek je kennis van het bedrijf en de bedrijfscultuur blijken. Laat merken dat je weet wat er in het bedrijf speelt. Op die manier laat je aan je werkgever zien dat je inzicht hebt in de organisatie en echt gemotiveerd bent voor een volgende carrièrestap. Als interne kandidaat heb je vaak een streepje voor, want voor je werkgever is het overplaatsen van een eigen medewerker een stuk aantrekkelijker dan het in dienst nemen van iemand van ‘buiten’: het is goedkoper en ook heel wat makkelijker om jou in te werken dan iemand die het bedrijf nog niet kent.