Heb ik recht op 21 uur loon?

Hallo,

Ik werk bij de AH met een 6-uurscontract (per week). Ik moet dus 24 uur per maand werken. Nu ben ik deze maand ontzettend weinig ingeroosterd; ik heb heel deze maand maar 9 uur gewerkt. Ik kan er zelf niet zoveel aan doen dat ik zo weinig ben ingeroosterd, ik ben sowieso meer dan 6u per week beschikbaar en heb ook gewoon het gevoel dat ze tevreden over me zijn. Op mijn loonstrookje staat ook: Norm-uren: 24. Ik moet dus gewoon 24 uur per maand werken, maar werd dus veel minder ingeroosterd. Ik heb trouwens wel nog voor 3 uur vrijgevraagd (eigenlijk ben ik dus voor 12 uur deze maand ingeroosterd). Heb ik dus recht op 21-uur loon aangezien ik wel een 6-uurs contract heb?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Het beste antwoord

Wanneer jij een contract hebt waarin staat dat jij voor minimaal x aantal uren gegarandeerd bent, dan is de werkgever verplicht er voor te zorgen dat hij je ook voor dat aantal uren aan werk geeft.

Geeft hij je minder werk, dan is dat ook prima, maar dan mag hij je daarin niet korten op je loon.

Heb jij dus een 24-uur per maand contract, dan heb jij dus ook recht op 24 uur aan loon. Ook als je minder ingeroosterd bent.

Maar kijk even goed in je contract wat daar exact staat. Staat daar iets als "0 tot 24 uur", dan heb je geen poot om op te staan !