Kan mijn werkgever zomaar mij op een zaterdag laten werken?

Ik werk al een dik jaar in een vast uurrooster van maandag tot en met vrijdag. Mijn werkgever wilt dit nu aanpassen zodat ik vroeges en lates heb en op zaterdagen verplicht werken moet. Kan hij dit zomaar doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Amadea
10 jaar geleden
Kijk wat er in jouw CAO en je arbeidsovereenkomst staat. Weigeren zou kunnen leiden tot ontslag...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het contract staat alleen van een variabel uurrooster. Ik neem aan dat dit ruim opgevat kan worden?
Amadea
10 jaar geleden
Variabel betekent inderdaad dat je geluk gehad hebt tot nu toe een vast uurrooster te hebben gekregen. Ik denk trouwens dat je het ook als een compliment kunt opvatten. De werkgever wou eerst zien wat hij aan jou heeft, en is nu ervan overtuigd dat jij ook in andere diensten goed zult functioneren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De zaterdag is een normale werkdag, zeker als je in een winkel werkt, het is wel eerlijk als je werkgever de zaterdagen en koopavonden dan verdeeld over alle werknemers, zodat je niet iedere week de klos bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik werk in een callcenter voor outbound. Dus ik contacteer de klanten met een ander aanbod. Ik dacht dat daar andere regelingen rond gelden om bestaande klanten te contacteren? Of ben ik hierin fout?

Antwoorden (1)

Niet zomaar. Als de mogelijkheid in de cao wordt genoemd zul je het moeten accepteren. Als er geen cao is en de ondernemingsraad heeft het akkoord bevonden ook.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zo kan ook werken op zondag worden ingevoerd als dat eerst niet het geval was maar daarvoor is ook je eigen instemming nodig. De zondag is dus geen 'normale' werkdag (hulpverlening, verpleging en verzorging e d. uitgesloten).
Computoon