Wie betaalt de AOW?

Op Wikipedia heb ik dit gevonden, maar ik snap het niet helemaal:

De eerste pijler, de AOW, wordt opgebouwd uit rechten die men verkrijgt voor elk jaar dat men in de 50 jaar voorafgaand aan de uiteindelijk geldende AOW-leeftijd in Nederland verblijft. Men hoeft dus niet werkzaam te zijn. Elk jaar wordt dus 1/50ste, is 2% van de maximaal te halen AOW opgebouwd. Het AOW-bedrag is dus een functie van het aantal jaren bijdrage.

Voor zover ik het begrijp kan je dus vanaf je vijftiende AOW opbouwen. Wat ik niet snap is hoe dit nou gebeurt? Krijg je die 2% gewoon 'gratis' van de overheid of moet je hiervoor premies betalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.2K
SimonV
10 jaar geleden
Ook als je niet werkt, krijg je later AOW.
Werk je wel, dan betaal je AOW-premie.
Poet
10 jaar geleden
Je betaalt premie. Dit loopt via de belastingaangifte.
http://www.svb.nl/int/nl/vv/wonen_werken_buiten_nederland/wat_kost_de_vv/

Antwoorden (3)

Hiervoor betaal je premie van je bruto loon. Het is echter geen spaarpot maar een omslagstelsel. De werkenden van nu betalen voor de huidige aow.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De AOW wordt via een omslagstelsel gefinancierd. Dat betekent dat de AOW-premie die de afgelopen jaren van uw salaris is ingehouden, werd gebruikt voor de AOW van de 65-plussers van toen. De huidige werkenden betalen AOW-premie waarmee de AOW voor de huidige gepensioneerden wordt gefinancierd. De AOW die uw kinderen ontvangen na hun pensionering, moet worden opgebracht door de mensen die dan werken. Er wordt bij de AOW op geen enkele wijze een spaarpotje opgebouwd. Sinds tien jaar geldt er een maximum voor de AOW-premie. De uitkeringen aan AOW zijn hoger dan de inkomsten. Dit verschil wordt betaald via de belasting. In de toekomst zal dat verschil groter worden.

Dit betreft een artikel uit december 2009.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
iedereen die in principe belastingplichtig is in nederland word geacht premie te betalen voor da AOW . dit houd in dat je vanaf je 15 jaar in feite belastingplichtig bent en dus voor de berekening (fictief)aow betaald ook als je geen inkomsten hebt.
mocht je in het buitenland gaan werken waardoor je niet belastingplichtig bent in Nederland (vanwege belastingplicht in buitenland =geen dubbele belasting betalen in Nederland )word je recht op AOW in Nederland met 2% per jaar gekort.
DE premie word betaald op basis van omslag, dit wil zeggen er is geen reserve opgebouwd waar de AOW uit betaald word ,de belastingplichtigen van dit moment betalen de premie voor de AOW die op dit moment uitbetaald word . Dat is dan ook het probleem met de vergijzing ,op een gegeven moment zijn er zoveel AOW berechtigde dat de premiebetalers de AOW niet meer op kunnen brengen. Uiterlijk dan zal het systeem met de AOW in elkaar storten. De reden dat er geem reserve opgebouwd is ligt in het feit dat de AOW regeling nogal plotseling werd ingevoerd en er dus niet 40 of 50 jaar premie werd betaald voor de eerste uitkering werd gedaan zoals met een( bedrijfs)pensioen of lijfrente. Daarbij had en heeft iedere premieplichtige recht op zijn of haar uitkering ook als er nog nooit een cent premie is betaald ,zolang er een premieplicht bestaat en het belastbaar inkomen niet bestaat of te laag is krijg je in Nederland AOW.
Theoretisch kan dat leiden tot een bizar fenomeen, een hoog inkomen,met zoveel aftrekposten dat er geen belastbaar inkomen overblijft,waardoor er nooit belasting en sociale premies over betaald worden en dan AOW krijgen plus een hoog pensioen waarover weer geen premies en belasting betaald word.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Aanvulling op je antwoord:
Als je in het buitenland woon, daar ingeschreven staat én je bent wél belastingplichtig in Nederland bijvoorbeeld vanwege een eigen woning, vermogen o.i.d. én je opteert niet voor premiebetaling SVB wordt er óók voor elk jaar 2% gekort op de later uit te betalen AOW.