Ruim 1 1/2 jaar UWV Ziekte uitkering. Weer werken en na 2 maanden ziek. Hoe wordt het dagloon berekend ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De hoogte van uw ziektewetuitkering hangt onder meer af van het inkomen dat u had voordat u ziek werd. Ook kan een vrijwillige verzekering voor de Ziektewet invloed hebben op de hoogte van uw uitkering. De ziektewetuitkering is meestal 70% van uw laatstverdiende loon.
Heeft u geen vast arbeidscontract, bijvoorbeeld omdat u uitzendwerk doet, oproepkracht bent of een bijzonder dienstverband heeft? Dan is de ziektewetuitkering 70% van uw dagloon. Dat is het loon dat u gemiddeld per dag verdiende in het jaar voordat u ziek werd. Het uitgekeerde bedrag mag niet hoger zijn dan het maximum dagloon.
Heeft u recht op een vrijwillige ziektewetverzekering? Dan kunt u zelf bepalen hoe hoog de uitkering is. Het bedrag mag niet hoger zijn dan uw dagloon of het maximum dagloon.
Heeft u een WW-uitkering en bent u langer dan 13 weken ziek? Dan stopt uw WW-uitkering en krijgt u een ziektewetuitkering. Bij een ziektewetuitkering betaalt uitkeringsinstantie UWV meteen vakantiegeld uit. Bij de WW-uitkering wordt dit bedrag gereserveerd. Daardoor is de maandelijkse ziektewetuitkering meestal iets hoger dan de WW-uitkering. Op de website van UWV kunt u uitrekenen hoe hoog uw ziektewetuitkering is.
Soms kunt u met een vaste arbeidsovereenkomst ook aanspraak maken op een ziektewetuitkering. Bijvoorbeeld als u ziek wordt door een zwangerschap of een orgaandonatie. U krijgt dan 100% van uw dagloon.
Is uw ziektewetuitkering minder dan het sociaal minimum, dan kunt u een toeslag aanvragen.

Je begint dus weer opnieuw, waarschijnlijk met 70% van je laatst verdiende loon, als je binnen 4 weken na je herstel weer ziek was geworden, dan had je uitkering van je vorige ziekmelding doorgelopen en was je, als dat van toepassing was/is, eerder in aanmerking gekomen voor een keuring door het UWV en eventuele arbeidsongeschiktheidsuitkering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het dagloon wordt bepaald naar je laatst verdiende loon. Hou er wel rekening mee dat u minder lang recht heeft op een uitkering via het uwv omdat u daarvoor al ruimschoots gebruik heeft gemaakt van deze regeling. uiteindelijk zal je dan doorstromen in een bijstands uitkering maar dat ligt aan de regeling die u heeft met uw werkgever (contract etc)

sterkte