Hoe word je rechter?

Ik zit nu in atheneum 6, maar ik wil graag weten hoe je rechter kunt worden. Ik had gehoord dat het iets aangepast was en lastiger geworden is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Rechter word je door allereerst de studie rechten te volgen. Iedereen die rechter wil worden, moet eerst Nederlands recht studeren aan een universiteit. Daarna zijn er twee manieren om rechter te worden. Jonge juristen kunnen solliciteren naar een plaats op de speciale opleiding tot rechter. Die opleiding duurt zes jaar. Juristen die minstens zes jaar ergens anders hebben gewerkt, bijvoorbeeld op een advocatenkantoor of bij een gemeente, kunnen ook rechter worden. Zij moeten dan nog een opleiding van een jaar volgen.

Studie rechten wordt niet moeilijker. Wel zijn er universiteiten die slecht presterende studenten kunnen wegsturen (Leiden, Utrecht) Elke universiteit streeft er natuurlijk naar bovengemiddeld presterende studenten aan te trekken. Maar er is nergens een toelastingsexamen. Natuurlijk wel toelatingseisen. Maar met een afgeronde VWO-opleiding (elk profiel) zit je wat dat betreft altijd goed.

De faculteit rechten van de Universiteit Tilburg biedt de slimme studenten een 'Topklas' aan. Dit is dan voor de tweedejaars studenten die in het eerste jaar excellent hebben gescoord. Zij mogen dan in het tweede en derde bachelorjaar deelnemen aan de Topklas.

De universiteit in Leiden en de TU in Delft (totaal aantal studenten 5000) gaan slecht presterende studenten in het tweede jaar wegsturen. De proef begint bij het nieuwe collegejaar op 1 september 2014 en duurt zes jaar. Nu krijgen studenten alleen in het eerste jaar een bindend studie-advies. Als ze niet het vereiste aantal studiepunten halen, moeten ze vertrekken. Het ministerie van Onderwijs steunt het plan, op voorwaarde dat er betere studiebegeleiding komt en de kwaliteit van docenten wordt verhoogd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Utrecht moet zijn Delft
fisbel