Vier contracten voor bepaalde tijd achter elkaar voor dezelfde functie binnen hetzelfde bedrijf is niet toegestaan. Daarmee is het laatste contract wettelijk gelijk een vast contract (dus voor onbepaalde tijd).
Het maakt daarbij niet uit hoelang de eerdere contracten waren en ook niet of er contracten via het uitzendbureau tussen zitten. Zelfde baan bij zelfde bedrijf is wel belangrijk!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Soms zijn er constructies waarbij dat wel mag, Dat doen ze bij de post. Ze mogen dan zes keer verlengen en daarna is het klaar. Dat heet flexcontract. Past precies binnen de mazen van de wet (of wat is die uitdrukking ook alweer?).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik werk al 2 jaar voor hetzelfde bedrijf. Krijg telkens korte contractjes van 3 maanden. Heb nog steeds geen vast contract.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wettelijk heb je dus wel een vast contract. Vraag maar eens na bij de rechtsbijstand...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er mogen maximaal drie contracten voor bepaalde tijd worden afgesloten en/of de tijdelijke contracten bij elkaar opgeteld mogen maximaal 36 maanden duren. Na 36 maanden en/of bij het vierde contract geldt er automatisch een contract voor onbepaalde tijd. Middels een CAO kan daarvan worden afgeweken. http://www.arbeidsrechtsite.nl/diensten/bepaalde-tijd/index.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
" Na 36 maanden en/of bij het vierde contract" betekent dus ook enkel bij het vierde contract zonder dat er 36 maanden zijn bereikt...
Enkel de laatste zin kan maken dat het bij klopt dat je in twee jaar 8 contracten hebt gehad en nog geen vast contract hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echter is het ook zo dat wanneer ze nu tegen jou zeggen dat je contract afloopt en je niet meer hoeft terug te komen en jij zegt braaf "ok, ja, dat is goed" dan kunnen ze dat dus maken. Als er verder niets in de cao staat zou je echter dan dus ook kunnen zeggen: nee hoor, jullie zullen me moeten ontslaan, want wettelijk gezien heb ik een vast contract.
Sterker nog, je hoeft je volgende tijdelijke contract dan niet eens te ondertekenen, want je hebt al een vast contract. Het tijdelijke contract zegt dan dus niets meer...
Valt deze verlenging misschien nog onder de "tijdelijke"
crisis maatregel?

Van 9 juli 2010 tot 1 januari 2012 was het mogelijk om werknemers jonger dan 27 jaar vaker een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd te geven.

Werkgevers mochten 4 keer in plaats van 3 keer een tijdelijke arbeidsovereenkomst afsluiten. Pas bij het 5de contract was er automatisch sprake van een vast dienstverband.

Deze maatregel zou mogelijk tot 1-1-2014 worden verlengt, maar op 9-12-2011 is besloten dat niet te doen.