Mijn werkgever heeft toegegeven zonder mijn toestemming meerdere malen contact te hebben gehad met mijn vorige werkgever, wat kan ik doen?

Ik had al een tijd het vermoeden, en heb het hem maar gewoon gevraagd en hij gaf het meteen toe, na mijn sollicitatiegesprek 2 jaar geleden, heeft hij meerdere keren telefonisch contact gehad met mijn vorige werkgever waar ik na een aanvaring ben opgestapt.

Iets dat ik absoluut niet wilde, om die reden heb ik hem niet als referentie opgegeven. Maargoed het bedrijf staat gewoon in mijn CV, tijdens het sollicitatiegesprek heb ik met opzet niet aangegeven dat ik liever geen contact tussen hen heb, om geen onnodige aandacht eraan te besteden.

Ik weet dat de werkgever zoiets niet zonder toestemming mag doen, maar het is nu eenmaal gebeurt en ben er best boos om. Ik ben lid van FNV, kan ik dat bij hen melden? Of blaas ik het dan onnodig op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt op mij over alsof je het dan onnodig gaat opblazen, maar dat komt misschien ook op die manier op mij over omdat ik niet weet waar de aanvaring met je vorige werkgever over ging.
Was het niet net zo makkelijk geweest om daar open over te zijn? Uitleggen wat er is gebeurt en hoe?
Steenuiltje
12 jaar geleden
Dit mag NIET!
Het is nu al te laat; het is gebeurd dus je kunt er niets meer aan doen. Ik begrijp dat je boos bent, ik zou het ook zijn.
Wat mij als werknemer zou interesseren is: waaróm heeft jouw werkgever contact gezocht? En zelfs meerdere malen. Wat is hier de reden van? Dat lijkt me op dit moment een meer belangrijkere vraag. Daarnaast: wat hebben zij besproken over jou? Of je hier een eerlijk antwoord op krijgt weet ik niet, uiteindelijk heeft je huidige werkgever ook niet gezegd dat hij ging informeren. Advies: als je nog eens solliciteert probeer dan (als mogelijk) die vervelende werkgever uit je CV te halen en de tijdspanne van andere werkgevers wat langer te maken om dat stuk te overbruggen. Dat noemen ze CV verfraaien! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ rjs88 Het is misschien net zo makkelijk het wáárom hier ook neer te zetten.
Bij mijn vorige werkgever kreeg ik het verzoek te worden ingewerkt bij een klant anderhalf uur van mij vandaan. Daarna zou ik daar als invaller (bij ziekte of verlof van een collega) zo nu en dan gaan werken. Vervolgens werd ik daar na het inwerken continu ingeroosterd met het gevolg dat ik letterlijk elke dag 3 uur onderweg was. Totaal tegen de gemaakte afspraken in dus, ik gaf aan daar simpelweg niet meer te willen werken (met als logische reden de reistijd), dat werd geweigerd waarna ik ontslag heb genomen. Ik realiseerde me dat zoiets in de mond van een gefrustreerde ex-werkgever heel makkelijk kan worden uitgelegd als werkweigering (voor de duidelijkheid, ik heb nooit een dienst geweigerd, ben tot op de laatste dag aan het werk geweest) waardoor ik hem niet als referentie opgaf. @ Steenuiltje Bedankt voor de tip, maar het lijkt me dat zoiets snel tegen je kan gaan werken als de nieuwe werkgever wat tijd besteed het uitpluizen van je CV.
Met een korte carriere als de mijne is dat denk ik ook minder makkelijk :)
Pieter2011
12 jaar geleden
In je vraag stel je o.a.: "Ik weet dat de werkgever zoiets niet zonder toestemming mag doen". Waarom niet? Er is geen wet in Nederland die dat verbiedt, hoor. Het zou netter zijn geweest als hij jou daarvan op de hoogte had gebracht, maar verplicht is hij dat zeker niet. Als ik werkgever was, zou ik ook willen weten waarom iemand die bij mij komt solliciteren, bij zijn vorige baas ontslag heeft genomen. Dat lijkt me niet meer dan logisch. Ik ben het dan ook helemaal eens met de antwoorden hieronder van Capthavoc en Kapperkort en begrijp, net als eerstgenoemde, niet waarom je er zo'n probleem van maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net zoals Pieter2011, laat de boel rusten, je maakt het alleen maar moeilijker voor je zelf. Je hebt nu toch werk? Ik mag toch aannemen dat je nu tevreden bent? Neem dan geen onnodige risico's.
Als ik werkgever was zou ik ook willen weten wat voor vlees ik in de kuip heb. Hij moet jou salaris uiteindelijk betalen en mag dus ook weten (of informeren) wat jou verleden was. Als jij werkgever zou zijn, zou je dat ook doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mis in de vraag de reden en aanleiding van je tegenwoordige werkgever om zijn licht op te gaan steken bij je voorgaande werkgever.
Trouwens waarom zou hij dat niet mogen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Steenuiltje: slecht advies, om je CV te vervalsen. Want dat is het. Vroeg of laat komt dat uit. En de werkervaring op zich telt ook mee.
Ben het verder eens met de andere reacties. STK, is het contact met de vorige werkgever dat zo negatief geweest? Je bent toch niet ontslagen of op het matje geroepen?
Het had je baas gesierd als hij jou ingelicht had over het contact, evt. naderhand, maar hij mag het doen.
Laat het rusten en blaas het inderdaad niet op.
Steenuiltje
12 jaar geleden
@Bessy; dat klinkt wat zwaar: CV vervalsen. Ik noem het verfraaien. Het gebeurt heel vaak. In de loop der tijd doen sommige werkgevers er ook helemaal niet meer toe, dat moet je dan ook steeds maar gaan uitleggen want sommige werkgevers willen alles weten. Dus kan je het beter weglaten als het geen toegevoegde waarde heeft. Als je mijn woorden in twijfel trekt geef ik je één tip: vraag eens in je directe omgeving wie zijn CV wel eens verfraaid heeft ... je zult waarschijnlijk verrast zijn.
En grappig: kijk eens op linkedIn wat mensen dáár opzetten wat ze allemaal zijn. Je begilt je gewoon hoe hoog mensen zichzelf inschatten manager links en manager rechts. En als jij dan weet wat ze doen ... het is allemaal gebakken lucht: verfraaiing dus.

Antwoorden (6)

Neem contact op met de FNV en vraag om advies. Zij hebben juristen in dienst, die wel raad weten met dit soort gevallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even eerlijk zijn, ik kan me voorstellen dat je na een aanvaring met je vorige werkgever niet wilt dat deze je nieuwe baankans verpest.
je hebt daar ook recht op dat iemand zonder voorkennis of vooroordeel je kan beoordelen.
maar dat is 2 jaar geleden en hij heeft je toch aangenomen.
Ik ga er even vanuit dat je op dit moment verder goed functioneert ? .
Dus wat is het probleem?
ik denk dat je je meer ellende op de hals haalt. dan nodig
en nog eerlijker, als je nu niet goed functioneert volgens ,.....
dan is het ophalen van het verleden geen goeie tactiek
en zeker geen verdediging.
Je kan niet zeggen na 2 jaar dat je huidige werkgever afgaat op wat je oude baas zegt, hij is mans genoeg om zelf zijn oordeel te vormen.
boos worden over iets dat 2 jaar oud is klinkt allemaal nogal afschuiverig.

Ik lees wellicht iets tussen de regels dat er niet is
maar bazen kunnen nu eenmaal doen wat ze willen
en er valt voor jouw geen voordeel uit te halen.
toen niet en nu zeker niet

het is niet netjes misschien
maar toch hij heeft je toch aangenomen toen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede, wat zeg ik, prima analyse. +
Ja ,je vraagt het wat is het probleem ? Leven we niet in een vrij open land iedereen heeft contact met iedereen .als dat jou net niet uit komt tja .misschien heb of had jij wel contact met ex werknemers van je huidige baas .hoe ben jij daar terecht gekomen ?en ja het op vrolijken van je cv is niet gelukt .ook diverse antwoorden zeggen lieg er maar op los in je cv ,dus ja logisch dat wetgevers er eens serieus naar kijken .want ja een herrie maker in de tent kan het bedrijf schaden .hij heeft zelfs onderzoek plicht . Dus jij mag wel bewust een onderwerp (tijds periode )onderbelichten ,en ook verzwijgen . En je werk gever moet maar dom alles voor waar aan nemen . Ja het is niet leuk zo achter je rug ,maar dat is nu eenmaal zo .jij probeerde ook inlichtingen te krijgen over het bedrijf waar je nu werkt .blijkbaar was de info niet belangrijk genoeg om je niet aan te nemen ,of hebben ze alleen zijdelings over je gesproken .ik weet dat ik hier geen vrienden meemaak ,maar draai de situatie eens om .succes en wijsheid maak het niet groter dan het is .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
paulus811
12 jaar geleden
Best een aardig antwoord om het van een andere kant te bekijken, maar een (potentiële) werkgever heeft echt geen onderzoeksplicht. Behalve als de werkgever een overheidsinstantie of bijvoorbeeld kinderdagverblijf is.
paulus811
12 jaar geleden
maak van dat 'vragen' maar 'eisen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen onder zoek plicht in de zin van onderzoek naar Fam. En dergelijke .maar wel degelijk referentie check ,diploma's ,vaardigheden Vd job ,dan cv ,als daar een conflict uit ont staat na van loop van tijd .kan rechter zeggen ja werkgever je had btr kunnen checken ,of ja die hele cv is een gaten kaas ,heeft u er wel goed nr gekeken .maar inderdaad zoals bij kinderen opvang zou er veel btr naar gekeken moeten worden ,maar de mensen die dat zouden moeten checken hebben er geen economisch belang bij (tot voor kort) maar geloof me maar een werkgever ,die ondernemer is ,en dat wil blijven :) let op die dingen ,want je mensen zijn vaak je hoogste kosten en risico factoren .
De vraag die je je moet stellen is; "wat wil ik hiermee bereiken?"

Je kan het aankaarten bij de FNV, of hier heel boos om worden en verhaal halen bij je werkgever. En dan?

Wil je een excuus? Is het daarmee opgelost? De schade is al gedaan, dat kan je niet meer terug draaien.

Je kan het voeden en opblazen door er aandacht aan te schenken, maar wat bereik je daarmee?

Hou het doel voor ogen. Wil je je baan behouden? Of is dit voor jou reden om op te stappen? In het laatste geval kan je het wel uitbuiten. Bedenk je dan wel dat je daarna bij een volgende werkgever in hetzelfde schuitje zit.

In bepaalde werkvelden is het wereldje heel klein. Bazen bellen elkaar gewoon op. "ik heb Pietje Puk net ontslagen, als hij zich bij jou meldt weet je het vast".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is mag je huidige werkgever wel informeren bij je vorige werkgever,maar je vorige werkgever mag geen negatieve dingen over jou zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vrees dat je weinig kunt doen en wat je wel kan doen (bv. een klacht indienen) kan alleen maar negatief voor jezelf uitpakken. Logisch dat je boos bent. Ik zou het wel doorgeven aan de FNV. Werkgevers krijgen (zeker met de rechtse tendens) steeds meer noten op hun zang. Ik heb hetzelfde probleem. Ik had een tijd geleden een werkgever waar ik na 6 jaar dienst na een wisseling van het management vreselijk gediscrimineerd werd. ik hield het 1 jaar uit en heb toen zonder ruzie ontslag genomen (ik was toen wel overspannen). ik heb wel in mijn exit-gesprek beloofd dat dit niet het laatste was wat hij erover zou horen...ik heb nu een ziedende brief klaarliggen. je moet zeker wel wat doen. maar eerst je positie veilig stellen..ik zou zeker een andere baan zoeken. iemand die iets achter je rug doet kun je immers niet vertrouwen. dat mag je ook gerust tegen je werkgever zeggen..