Wat is de rede dat de ARBO buiten werktijden belt?

Ik werk drie dagen per week en ben twee weken ziek geweest. Inmiddels ben ik alweer iets opgeknapt, deze week ga ik weer aan het werk. Maar vandaag had ik een voicemail van de Arbo, dat ze nog eens terug zouden bellen, op maandag werk ik nooit. Is dit om te vragen wat er scheelt of..? Want dat heb ik al gemeld aan mijn werkgever.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
ronron1212
10 jaar geleden
Je bent ziek en dat ben je op maandag dan ook al werk je niet op die dag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik zei: ik ben inmiddels al weer iets opgeknapt en ga deze week weer aan het werk. Ik ben dus niet meer dusdanig ziek dat ik niet kan gaan werken. Maar voor mijn werkgever maakt het toch niet uit of ik vandaag wel/niet ziek ben?
ronron1212
10 jaar geleden
Weet je werkgever dat dan ook dat je morgen weer begint?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Morgen is geen werkdag voor mij. Donderdag is de eerste werkdag van de week.
ronron1212
10 jaar geleden
mooi dan werk je donderdag vrijdag en zaterdag maar je werkgever heeft recht om de arbodienst in te schakelen en wanneer die contact maken of wanneer je daarbij moet komen heeft niets met je werkdagen te maken.

Antwoorden (1)

Je hoort je beter te melden, als je weet dat je je eerst aankomende werkdag weer kunt werken, als je vandaag weer in staat bent om te werken, dan meld je je vandaag beter en wacht je niet tot woensdag of donderdag omdat je dan pas hoeft te werken, zolang jij je niet beter hebt gemeld, mag de ARBO controle uitvoeren. De ARBO voert nu de controle telefonisch uit, zij hadden ook voor je (gesloten) deur kunnen staan. Als je ziek bent, dan mag je in die periode ook niet zonder toestemming van je werkgever het huis uit. Wees verstandig bel morgen eerst je werkgever dat je donderdag weer komt en daarna de ARBO.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben sinds vandaag iets opgeknapt en ik hoop dat dit niet (weer) terugvalt. Ik ben nog niet helemaal klachtvrij, in de afgelopen twee weken heb ik vaker een dag minder klachten gehad waarna ik de dag erna dubbel zo ziek op bed lag. Mijn werkgever heeft trouwens nooit gemeld dat ik op bepaalde uren thuis moet zijn (ik ben 2 weken niet buiten geweest behalve voor dokters/zh bezoek, maar dat terzijde) terwijl ik overal lees dat dit wel de normale gang van zaken is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, de ARBO komt langs, of belt als het hun uitkomt. Ze houden geen rekening met jouw vaste werkuren. Als je gemeld hebt bij je werkgever dat je niet thuis bent en deze vindt dat prima, dan heb je geen probleem. Als jij dit niet gemeld hebt en je krijgt controle, dan kan het lastig worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus, wat je nu eigenlijk zegt is, dat als ik vandaag om boodschappen ben geweest en de ARBO had langs gekomen, had ik eerst naar mijn baas moeten bellen terwijl ik normaal nooit op deze dag werk? Ook op zondagen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je beter bent meldt je dit zo snel mogelijk ongeacht of dat op een werkdag is voor jou. Jij als werknemer moet er voor zorgen dat je weer zo snel mogelijk weer beter wordt. De ARBO kan ook gewoon controleren of je ziek bent buiten je werktijden. De ARBO had vandaag gewoon een controle kunnen uitvoeren. Als je dan zonder melding niet thuis was mag jij dat vervolgens gaan uitlleggen. Je werkgever gaat zich dan afvragen of je wel ziek bent/was etc. Het wordt dan helemaal een probleem als je de eerst volgende werkdag nog ziek thuis blijft.
Als het goed is moet er in de arbeidsvoorwaarden, huisregelement iets staan over ziekteverzuim.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er aan twijfelen hoeft hij niet want de uitslag van het ziekenhuis is bekend, dat ben ik persoonlijk nog gaan uitleggen omdat ik een 'chauffeur' had. En mensen kunnen toch van de een op de andere dag beter zijn? Dus als ik zondag al beter was, moest ik zondag bellen? Ik ben trouwens nog niet écht klachtvrij, maar ik kan sinds 2 weken weer uit bed en beetjes eten. Ik heb antibiotica gekregen, daardoor kan ik nu dus wel even om de nodige boodschapjes, onnozel dat je iedere stap die je zet aan iemand moet melden, terwijl ze normaliter ook niks te maken hebben met wat je op die dagen doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag even aan je werkgever wat je moet doen in dit geval, ik vermoedt dat daar wel begrip voor zal zijn. Maar wees altijd voorzichtig met wat je doet als je je ziek gemeld hebt. Als je je op zondag weer beter voelt en denkt in staat te zijn om te werken, dan moet je je de eerst volgende normale werkdag die het bedrijf heeft, weer beter melden. Bij de meeste bedrijven zal dat maandag zijn, maar als er bij jullie ook op zondag gewerkt wordt, dan zal dat zondag moeten. Je hoort in ieder geval tot het eerste controle thuis te zijn, ook op de dagen dat je normaal gesproken niet werkt. Leuker kan ik het niet maken helaas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eerste dag dat wij open zijn is dinsdag, dus daarom wilde ik ook vandaag pas bellen. Dat heb ik ook gedaan. Dus het zal wel goed zitten nu?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat zit wel goed dan. Lees dit eens:
http://www.wetpoortwachter.nu/page.php?id=2
Dan begrijp je het misschien beter.