Ik mag van mijn nieuwe werkgever geen nevenfuncties uitvoeren,in hoe verre mag een baas dit van een werknemer vragen?

Ik heb sinds 1 september een nieuwe baan in de zorgsector. In mijn contract staat dat ik geen nevenfuncties mag uitvoeren,dit betekend dus dat ik naast deze baan geen andere baan kan aannemen. Nu is dit werk voor bepaalde tijd en van 0 tot 2 uur in de week,dus ook geen vaste uren. Omdat ik een eigen woning heb is het wel van belang dat ik genoeg inkomsten heb,maar ik kan dus niks er naast doen. Mag een werkgever dit van een werknemer verlangen? Waar dient deze regel voor? Vind het een beetje een vreemde regelement.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Nee hoor, een contract van 0-2 uur in de week met een verbod op nevenfuncties legt iedere rechter zo naast zich neer. Dus wettelijk staan ze nergens. Je loopt wel het risico dat ze je niet inschakelen (dus 0 uur in de week)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meestal geldt dat beding voor nevenfuncties in hetzelfde of aanverwante beroepen.
Informeer eens bij jouw werkgever, of dit voor jou ook het geval is.
Maar dab nog bij een contract van max. 2 uur per week, is dit beding belachelijk!
Waarschijnlijk is dit standaard in het contract opgenomen en geldt het niet voor werknemers met ultra korte werktijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vaak is dat een standaard clausule in een contract. Dit heeft onder andere te maken met bijvoorbeeld dat je in een bedrijf kennis opdoet en dit ergens anders weer gebruikt. Ook wordt het vaak gebruikt zodat het bedrijf als eerste recht heeft op jou als werknemer, dus dat de planning niet aangepast hoeft te worden omdat jij ook bij een andere werkgever werkt.
Maar neem even contact op met je werkgever hoe je hier mee om moet gaan. Ze kunnen natuurlijk niet van je verlangen dat je max 2 uur werkt (tenzij je een heeel mooi salaris betalen), dat zullen ze ook niet doen. Het zal er misschien op uitdraaien dat sowieso voor die uren beschikbaar moet zijn.