Hoe zit dat met vakantiegeld bij etos?

Ik werk bij etos en ik krijg per keer dat ik loon krijg 'voorschot vakantie toeslag kpt'. kan iemand mij helpen hoe het nou precies zit met vakantiegeld bij etos?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Misschien staat het antwoord op je vraag al bij deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/overig/betekent-voorschot-wuk-kpt.318079

Conqie antwoordde toen op deze vraag van Lobb:

"Wat betekent voorschot wuk kpt?

Ikheb mijn loonstrookjes eens bekeken, ik werk bij de etos gewoon partime. Maar er staat op: voorschot wuk (winstuitkering) kpt en voorschot vakantietoeslag kpt, zou iemand mij uit kunnen leggen wat dit betekend? En er staat voorschot dus zou ik de rest nog krijgen? Ik hoor het graag!"

het volgende:

"Volgens mij zijn KPT-ers medewerkers/personeel met een contract van 48 uur of minder per periode en zijn het de zgn korte parttimers.

Enige waar ik deze afkorting ooit hoorde van vanuit het supermarktwezen en meen AH ;)

Een voorschot betekent niet altijd dat je alsnog ‘meer krijgt’ maar dat er wel sprake is van een betaling die eventueel later pas kan worden berekend zodra de exacte gewerkte uren bekend zijn…

Maar dit zou je ook even aan iemand op je werk kunnen vragen die de salarisadministratie doet of goed kent?

of even vragen/bellen of lezen hier?

http://www.werkgeversinstituut.nl/read/uitleg_salarisstrook_2010 "
Antoni
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Die vraag is blijkbaar van jou, Lobb, zie ik nu! Je hebt bijna dezelfde vraag dus een jaar geleden ook al gesteld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha okee apart. Misschien was het eerste keer niet duidelijk.
Die dingen betekend gewoon dat je meer geld per maand krijgt en geen vakantiegeld in mei/juni krijgt of winstuitkering aan t einde van het jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ah top dankjewel!

Andere antwoorden (2)

Dit zie je ook vaak bij uitzendwerk.
Normaal wordt elke maand bij je uitbetaling een reservering gemaakt. Zeg maar: de werkgever stopt wat geld in een spaarvarken met daarop jouw naam. In mei wordt dat varken dan omgekeerd en ontvang je dit geld als "vakantiegeld".

Maar je kunt dus ook een voorschot krijgen. Eigenlijk betekent dit gewoon dat je het geld dat je anders in mei had gekregen nu al krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"In januari 2009 voert Albert Heijn, Etos en Gall & Gall (hierna Albert Heijn c.s.) een all-in uurloon in voor alle kort-parttimers (KPT-ers). Sindsdien betalen zij parttimers met een contract van 48 uur of minder per vier weken een all-in loon dat bestaat uit een basisloon inclusief opgebouwde ADV-uren, de loonwaarde van de opgebouwde vakantiedagen, de opgebouwde vakantietoeslag en het pro rato vaste deel van de winstuitkering. De vakbonden FNV en CNV spanden een kort geding aan tegen de invoering. Het all-in loon zou in strijd zijn met diverse cao's en met bestaande wetgeving. Volgens de kantonrechter is er met de invoering van de regeling geen wettelijke regeling of cao bepaling geschonden. "

Je krijgt bij ETOS dus een salaris inclusief diverse 'extra's'. In tegenstelling tot bij de meeste andere bedrijven wordt de vakantietoeslag dus in één bedrag met het salaris uitbetaald voor de kort-parttimers (KPT).

Maar, zoals bij ieder bedrijf, moet de salarisadministratie de gewerkte uren op een bepaald moment binnen hebben om ze te kunnen verwerken. Daarom staat er ook 'voorschot'. Want als er in een bepaalde periode nog uren zijn gewerkt nadat de gewerkte uren moesten worden doorgegeven, dan heb je later alsnog recht op het salaris over die uren en dus ook over de vakantietoeslag (enz.) die daarin zit.
Computoon