Ik heb een uitkering en ik wil hier langzaamaan vanaf, maar ik weet niet 'hoe' (zie uitleg)?

UITLEG
Ik ontvang nu al een behoorlijke tijd een wajong uitkering. Heel fijn dat die mogelijkheid er is voor mij, want ik heb het ook erg nodig, maar ik wil hier wel heel graag vanaf.

Mijn bijna nieuwe partner weet hier niets vanaf, het grootste gedeelte van mijn vrienden en mijn huisgenoot (tevens ook een van mijn beste vrienden) hebben geen idee. Daarnaast weten ze niets van mijn 'verleden' (met eetstoornissen en depressies) en dat wil ik graag zo houden. Het voelt als een nieuwe start, een eerlijke kans (of zo). Nu heb ik het idee dat ik een beetje een dubbelleven leef, want ik probeer alles angstvallig te verbergen. Mijn bijna partner had het zelfs over 'die uitkeringstrekkers' en ik heb maar netjes geknikt en gauw de envelop van het UWV verstopt.

Ondanks dat het nog verre van perfect gaat, wil ik zo graag een leven zoals iedereen. Volg nu een HBO studie (2e jaars), loop een paar uur per week stage, maar ik zou er naar toe willen werken om volgend school jaar daarnaast ook te werken.

VRAGEN
Feit is alleen dat ik nogal een gat op mijn cv heb en weinig werkervaring. Heb ik nog wel kansen op een baan, of zal niemand mij willen? Kan ik verbergen dat ik in de wajong zit/zat? Hoe moet ik dit aanpakken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Tof dat je de ambitie hebt om weer meer op eigen benen te gaan staan, dat als eerste. Maar dat dubbelleven dat je leidt: niet doen. Het gaat alleen maar meer geheimzinnigheid in de hand werken, en van verzwijgen gaat het naar liegen en verbergen. Het maakt angstig, eenzaam, en uiteindelijk kan het je relatie kapotmaken. De manier waarop je het beste openheid van zaken kunt geven hangt af van je situatie, dat is een andere vraag. Het is lastig, dat snap ik. Maar zoek openheid, want dit ga je niet lang volhouden. Dan, je ambitie! Je loopt nu een paar uur per week stage, dat is al een begin. Volg je een voltijdsstudie? Als dat zo is, zou ik zeggen dat werken realistisch lijkt. Je kunt dan in elk geval het schoolgaan volhouden, en de druk en drukte van school lukt blijkbaar ook. Slim is om haalbare doelen te stellen, en nieuwe dingen altijd rustig op te bouwen. Ik weet niet hoe beperkend je klachten op dit moment zijn voor jou, maar zoek professionele begeleiding als je ook maar enigszins denkt dat je dat nodig zou kunnen hebben. Uiteindelijk zul je bij een werkgever je Wajong-status niet geheim kunnen houden. Je bent namelijk verplicht om na je proeftijd te melden dat je een arbeidsongeschiktheidsuitkering hebt. Soms stuurt het UWV ook informatie over je uitkering naar je werkgever (ik was zeer verbaasd toen ik dit voor het eerst hoorde, maar het mag blijkbaar echt). Je toekomstige werkgever heeft namelijk bepaalde financiële voordelen als hij een Wajonger in dienst neemt, en je zou hem dus benadelen door dit niet te zeggen. Bij een sollicitatie ben je alleen verplicht om beperkingen te melden waarvan je redelijkerwijs kunt weten dat het invloed kan hebben op je werk. In jouw geval weet ik niet wat jouw beperkingen zijn, maar hou echt in de gaten dat je niet te snel wilt. Beter elke keer één treetje hoger dan morgen drie treden en overmorgen weer keihard terugvallen. Gun jezelf wat tijd. Dat gat in je CV valt nog wel mee. Je bent 22 lees ik, en je bent 2e-jaars. Een beetje creatief je CV opstellen helpt wel: nóóit liegen op je CV, maar zet het wel zo in elkaar dat je dat gat een beetje verbergt. Er zijn sollicitatietrainingen voor mensen met een handicap, en als je wat zoekt online, kom je heel wat mensen tegen in soortgelijke situaties. Als je eenmaal werkt, heb je recht op vergoeding voor een jobcoach vanuit het UWV, als je daar behoefte aan hebt. Daarnaast zijn er andere manieren waarop het UWV kan helpen, vraag je arbeidsdeskundige eens.

Zeg je wajang uitkering gewoon op? Dan ben je van af. Vervolgens kun je werk gaan zoeken als bijbaantje naast het HBO. Ik combineer een voltijd HBO opleiding (ook 2e jaars) met parttime bij lidl en houd naast men vaste lasten geld over.

Met leugens een relatie beginnen, is een fout begin, je moet elkaar volledig kunnen vertrouwen en accepteren, dat jij die uitkering hebt is geen schande, wees daar open over, anders kan dit je in de loop der tijd, je relatie kosten, eens komt dit uit. Een baan vinden als je afgekeurd bent is moeilijk, maar als je je eisen niet te hoog legt, maak je een kans, ben ook tegenover je toekomstige werkgever, eerlijk hoe jij aan dat gat in je cv komt, nu hou je jezelf en anderen voor de gek, ga naar het uwv en vraag hulp bij het reintrigeren, dan vergroot je je kansen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100