Moet mijn werk mijn ziekmelding gewoon accepteren of kunnen zij het weigeren?

Als ik mij ziek meld met een wat voor reden dan ook ( natuurlijk wel echt ).
Kan het zo zijn dat mijn werkgever of de teamleider mijn ziekmelding niet accepteert en dat ik gewoon moet werken?
Of hij vraagt of ik langs kan komen?

Kan dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Zeker moet je baas je ziekmelding accepteren, dit mogen en kunnen ze niet weigeren. Hij mag wel vragen of je langs wil komen, maar dat mag je weigeren. (zeker moet je dit doen als je bijvoorbeeld gezegt hebt dat je met 40 graden koorts op bed ligt) Als je je bijna elke maandag ziek meld en je de dag erop weer beter meld, dan kan hij wel gaan denken dat je zondags te veel gedronken hebt of iets dergelijks en die maandag dat je je ziek hebt gemeld gewoon met een katertje op bed ligt. Maar dan nog moet hij het accepteren. Afhankelijk van wat er in je CAO staat, is hij, ben jij of zijn jullie allebij verantwoordelijk om dit bij de (ziektewet uitkerende instantie) te melden. Dit kost je baas veel geld en hij zal er veel aan doen om je daar weg te houden, maar zolang jij volhoud ziek te zijn, kan hij niets doen. Wel is het zo dat als je in je proeftijd zit en je weer beter bent, hij je direct kan ontslaan. Als je een contract hebt word het iets lastiger voor hem, maar dan verzint hij wel een andere reden om je de deur uit te werken. Dus ja, hij moet dit accepteren. En nee, dit kunnen ze niet weigeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker simpel maar goed uitgelegd +je

Andere antwoorden (1)

Nee, jouw werkgever dient jouw ziekmelding te accepteren.

De situatie van de zieke werknemer bepaalt wanneer en bij wie de werknemer moet worden ziek gemeld.

De werkgever is niet meer verplicht om aangesloten te zijn bij een gecertificeerde Arbodienst.
[Daar hadden wij bij de Arbeidsinspectie veel werk aan].

Hij is wel verplicht om zijn verzuimbeleid te laten toetsen door een gecertificeerde deskundige of arbodienst. Na de toetsing moet er een afschrift van de overeenkomst naar het UWV gestuurd worden.
Je werkgever moet dus wel een contract te hebben met een gecertificeerde bedrijfsarts, ongeacht het gebruik van een interne of externe arbodienst.

En dan is het dus de arbo-ARTS die bepaalt of een werknemer al dan niet terecht ziek is.
Jouw werkgever kan dus voor jou een afspraak maken met een arbo-arts. En die adviseert de werkgever.
En aan de oproep van zo'n arbo-arts moet je wel voldoen, tenzij je te ziek bent om je huis te verlaten.
Maar dan is er telefonisch contact.