Kan mijn werkgever me verplichten tot (over)werk in mijn vakantie?

Nu mijn vakantie is begonnen, geeft mijn werkgever aan dat ik werk moet gaan verrichten voor hem. Echter, ik heb vakantie en ga binnenkort weg. Hij stelt het echter opdringerig en zegt dat ik hiertoe verplicht ben. Ik voel echter aan dat er misbruik van me gemaakt wordt, ook omdat ik veel buiten werktijd gebeld wordt en dingen moet doen. Ben ik verplicht om te werken in mijn officieel vastgelegde vakantieweken/vakantie/vakantie dagen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.2K

Antwoorden (2)

Heel kort gezegd; Nee je bent niet verplicht te werken tijdens je vakantie. De werkgever heeft je vakantie goedgekeurd en kan je in dat geval niet verplichten werkzaamheden te doen. Hooguit kan de werkgever het je 'aardig verzoeken' en kan je hierin zelf bepalen of je hierin meegaat of niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat kan niet want dan komt hij aan jouw vakantierechten.
Iedere werknemer heeft recht op vakantie met behoud van loon. Het wettelijk aantal vakantiedagen per jaar is minimaal 4 keer het aantal werkdagen per week. Bij een volledige werkweek is dat dus 4x5=20 dagen per jaar. Is er sprake van werk in deeltijd, dan worden de vakantiedagen naar evenredigheid berekend. In de cao van uw branche kunnen afspraken staan over vakantierechten.

Je hoeft ook niet steeds de telefoon op te nemen als je werkgever belt.
Wij weten niet wat voor soort bedrijf het is waar jij werkt, maar ik neem toch
aan dat je een contract hebt. Lees dat eens na en bespreek dat met je werkgever.
Kom je er niet uit ga dan eens praten met een personeelsvertegenwoordiger.
Is die er niet neem dan eens contact op met de Inspectie SZW (voorheen Arbeidsinspectie)
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/waaraan-moet-mijn-werkgever-zich-houden-bij-een-arbeidsovereenkomst.html