Heb je 'recht' om 2 x per jaar een paar weken vrij te nemen?

In augustus heb ik vakantie gehad, en ik wil graag in het voorjaar weer. Met mijn baas is afgesproken dat ik zou wachten totdat een zieke collega hersteld is. Hierdoor zou ik ongeveer een maand later gaan dan ik graag wilde, dit was geen probleem voor me.

Nu blijkt dat die zieke collega meer tijd nodig heeft om te herstellen, en mijn vakantie dreigt in het niet te vallen. Mijn baas wil geen toezeggingen doen voordat de collega daadwerkelijk aanwezig is. Nog later met vakantie lukt niet omdat dan anderen alweer vrij hebben. Kan een baas zoiets verbieden dat ik dan helemaal niet meer vrij kan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

In principe bestaat dit "recht" 1x per jaar, tenzij er andere afspraken zijn gemaakt. Op deze site kun je er het een en ander over lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In feite mag jij zelf bepalen wanneer je je vakantiedagen op maakt. Als jij bijvoorbeeld 120 uren vakantie hebt per jaar mag je hiervan 3 x een week of 1 x 3 weken of 1 keer een week en 1 keer 2 weken.

Als jij deze vakantie geboekt hebt en je krijgt geen geld meer terug bij het annuleren mag je baas in feite niet weigeren je vrij te geven als afgesproken was dat je een maand later mocht.

Als je vakantie niet geboekt is zal ik gewoon je baas maar tegemoet komen, is die wel geboekt zal je baas toch zelf voor vervanging moeten zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt aan de CAO, de baas is verplicht je 2 weken aaneengesloten in de gebruikelijke periode te geven (lees zomervakantie) maar er zijn ook bedrijven met collectieve sluitingen, daarin bepaal je zelf niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als je nu niet 2 aaneengesloten weken wilt maar 3 keer een week in het jaar bijvoorbeeld......Je bent niet verplicht vakantie te nemen wanneer en hoelang je baas dat wilt. Dat is hier ook niet aan de orde. Vraagsteller mocht op vakantie maar de baas laat nu weten dat ze voor de tweede keer uit moet stellen voor een zieke collega. Het moet toch niet zo zijn dat als vraagsteller ook ineens ziek wordt dat het bedrijf failliet gaat omdat er geen vervanger meer is? Als ze dus ziek kan worden vandaag of morgen moet ze ook met vakantie kunnen......tenzij het halve bedrijf met vakantie is. Deze collega had ook ziek kunnen worden toen vraagsteller al met vakantie was en dan? Als werkgever de werknemers opdracht geeft de vakantie een half jaar van tevoren door te geven dan heeft werknemer ook het recht om binnen dat halfjaar geen NEE meer te horen.
In het beginsel heeft men geen rechten of aanspraak op vakantie, deze dagen moeten inverdient worden.
Kom je dagen te kort, dan kan het zo zijn dat je bij bepaalde bedrijven niet eens zomervakantie kan opnemen.

Veel van dit soort zaken staan omschreven in een Cao of liggen anderwijs contractueel vast.
Sommige bedrijven hebben zelfs collectieve vakanties en een dusdanige werkdruk of taakstelling dat buiten deze periodes geen langdurig verlof gegeven kan worden.

Aan de anderzijds heb je zelf met je baas/werkgever afgesproken dat jij pas met vakantie zou gaan als jou zieke collega hersteld was, dus ja hij kan en mag dit doen.

Mijn advies zou als eerste zijn, kijk even wat er is afgesproken en wat er in jullie geldende Cao staat.