Mag mijn werkgever mij verplichten om 2 weken vakantie te nemen (ivm bouwvak)? CAO Wonen.

Ik werk bij een klein (tot 4 werkn) winkelbedrijf wat met name keukens verkoopt, maar ook badkamers en ander meubelwerk. Onze produkten zijn maatwerk, we hebben geen eigen produktie.
Mijn baas heeft ook nog een ander bedrijf (zonder personeel) waarvoor ik soms werkzaamheden moet doen. Dit bderijf doet bouwtechnisch tekenwerk, bouwbegeleiding, verbouwingen.
Mijn baas wil 2 weken met de bouwvak dicht. Ik ben hier op tegen omdat ik niets aan de weken heb, ik kan erg slecht tegen de warmte dus in de zomer zit ik het liefste op mijn werk zodat ik vakantie kan houden als het koeler is. Daarbij ik heb niet de middelen om weg te gaan (zeker niet in het duren hoogseizoen) en thuis zitten met dat warme weer is ook waardeloos.
Ik werk er nu 4 jaar een de eerste 3 jaar zei mijn baas wel dat hij met de bouwvak dicht wilde maar dat is nooit gebeurd. We hebben gewoon doorgewerkt. Wat ook goed kan omdat steeds meer leveranciers ook geen bouwbak meer hebben.
Ik van in onder de CAO Wonen en daarin staat:
De werkgever kan in overleg met zijn werknemers of de ondernemingsraad maximaal drie weken collectief verlof vaststellen. Werkgevers in vloerenlegbedrijven mogen hun werknemers verplichten om tussen Kerstmis en Nieuwjaar vrijaf te nemen, als er dan door de sluiting van bouwnijverheids-bedrijven niet gewerkt kan worden.

Ik ben bereid om eventueel 1 week op te nemen maar wil geen 2.
Mag mijn baas dit doen? (hij heeft het alleen half-half gezegt maar niet formeel gevraagd) Hoe pak ik dit aan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ik geef je weinig hoop wat dit betreft. In Burgerlijk Wetboek 7, art. 638 is vermeld:

"1. (...)

2. Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer."

De CAO heeft er echter wél in voorzien en stelt:

"De werkgever kan in overleg met zijn werknemers of de ondernemingsraad maximaal drie weken collectief verlof vaststellen."

Er staat alleen dat er 'overleg' moet zijn. Er staat niet dat iedereen het er mee eens moet zijn. Dus feitelijk is het voldoende als de werkgever luistert naar wat iedereen ervan vindt en vervolgens zelf een beslissing neemt. Zelfs al zou iedereen er anders over denken (er staat namelijk niet dat de meerderheid van de werknemers ermee moet instemmen.)

Als die beslissing is dat het bedrijf 2 weken dicht gaat, zul je je daarbij neer moeten leggen.

Toegevoegd na 26 minuten:
Antwoord: ja, dat mag hij.
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In principe moet uw werkgever hierover overleg met uw collega's en u plegen. Als het merendeel van uw collega's "voor" is, heeft u weinig keuze ben ik bang.

De wet stelt er verder niet gek veel over. Hierin wordt wel vastgesteld dat u recht op vakantie heeft, maar stelt daarbij in de meeste gevallen de wens van de werknemer vast als uitgangspunt. De werkgever mag alleen tegen de wensen van de werknemer ingaan, als er een zogenaamde gewichtige reden bestaat. Feitelijk wil dat zeggen dat het bedrijf echt met een probleem zit als u met vakantie gaat (of juist niet, zoals nu het geval is).

Wat ik u kan adviseren is om er eens tijd aan te besteden tijdens een teamoverleg. Maak hierin uw bezwaren eens kenbaar en inventariseer de wensen van collega's. Zoals de door u aangehaalde bepaling in de CAO al stelt, moet u er samen uitkomen. Mijn ervaring leert dat het gesprek vaak de beste oplossing is.