waarom moet je in een sollicitatiebrief vaak ook een motivatie geven?

de hoofdreden zal bijna altijd zijn om geld te verdienen.

Toegevoegd na 5 minuten:
sorry, ik heb het vooral over een jongeren baantje bij de albert heijn ofzo.

Toegevoegd na 49 minuten:
ik snap jullie antwoorden, maar ik vind het altijd een beetje nep.
ik wil hier graag werken om ervaring op te doen en omdat ik het een hele leuke werkplek vind.
iedereen weet dat je geld wilt verdienen :s

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dan dat je gewoon nog jong ben (volgens mij was je 15/16?), want als je volwassen bent, werk niet niet alleen maar om geld te verdienen. Dat is je basis, daarna komt de rest. Als ik jou was, zou ik eens kijken naar de behoeftepiramide van Maslow, een grote naam in de marketing-wereld. Zo werkt het, geld is de basis, maar dan zoek je als het ware de beste plek uit waar je wilt werken. En dat is niet alleen geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tip; Ben je niet aangenomen, zendt dan een e-mail of een brief uit, telefoneer desnoods, om toch dank je wel te zeggen voor de sollicitatiegesprek. Ook je houding moet zijn; Wat hebben jullie MIJ te bieden? En ik wil de aandacht hier? Ga niet als een zielige hond bij het baasje komen. Je kan veel meer indruk geven door je houding dan door een papiertje. Probeer te bellen van te voren, beter bellen dan een cv zenden, om te zeggen dat je er graag naar uitkijkt naar de sollicitatie, en eventuele vragen wat je niet op een site kan vinden, maar je wel wil weten. Ga als je op de sollicitatieplek bent; in ieder geval niet rondneuzen naar folders en naar prestigemeubels van het bedrijf, geeft een verkeerde indruk, jij moet al weten watvoor bedrijf dat is. Ga pas zitten als ze het vragen, want je bent te gast. En ook al is het niet interessant (zoals in de meeste gevallen) tijdens een sollicitatie, doe dan net of je geboeid bent, kijk hun/hem/haar aan, jij bent gelijk aan hun, ze zijn niet beter, ze zijn alleen anders. En jij wordt aangenomen als je goed luistert naar wat het werk inhoud, herhaal hun en zeg dan eventueel wat je niet begrijpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je alleen aangeeft in je motivatie dat je het voor het geld doet, word je waarschijnlijk niet aangenomen. Slijmen werkt altijd!

Antwoorden (6)

Geld verdienen is vooral een behoefte. Je kiest niet zomaar een bedrijf waar je veel geld verdient, je kiest een bedrijf waar je je thuis voelt en waar jouw interesses liggen. Andere redens kunnen bijvoorbeeld dus zijn dat het bij jouw interesses past, of dat je je met die baan kunt verrijken in je kennis. Niet alles draait altijd om geld :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me een karige motivatie omdat ze liever iemand hebben die het ook leuk vindt om dat werk te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe jij de motivatie opschrijft is een belangrijk criterium bij de selectie. Als je er vanuit gaat dat er een stuk of 20 mensen op de functie solliciteren en er zeggen 19 dat ze het doen om geld te verdienen en 1 zegt het te doen omdat het geinteresseerd geraakt is in het bedrijf en hierin voldoende groeimogelijkheden ziet, wie zou jij dan kiezen?

Natuurlijk hangt de motivatie heel erg af van de functie. Als je als scholier een baantje wilt is dat anders dan als je van school komt en solliciteert bij een bedrijf. Maar ook voor tijdelijk werk kan je je best doen een goede motivatie te schrijven.

Je kunt in ieder geval aangeven waarom je geinteresseerd bent in het bedrijf en welke mogelijkheden het voor je biedt.

Toegevoegd na 1 minuut:
In feite zou ik nooit aangeven dat je het werk wilt doen omdat je daarmee geld wilt verdienen. Dat is voor de meeste werkgevers ook wel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
antwoord op jouw vraag, ik zou op basis van hun motivatie geen een kiezen.
de mensen die zeggen dat ze geld willen verdienen zijn eerlijk, degene die zegt dat hij geinteresseerd is in het bedrijf kan dat ook alleen zeggen omdat hij de baan wil.
Een sollicitatiebrief schrijf je ook voor je nieuwe potentiële werkgever. Die wil jou leren kennen en weten waarom jij bij dat bedrijf wilt werken. Wees dus eerlijk in je brief en probeer een beetje origineel te zijn, dan spring je eruit. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt wel gelijk, maar de werkgevers willen graag horen dat je hun bedrijf het beste vindt, ze denken dan dat je automatisch beter je best doet. Volgens mij als ze goed in hun herinnering graven weten ze ook wel, dat ze in hun eigen sollicitatietijd veel verzonnen hebben.
Net als met referenties, er is niemand die iemand opgeeft waarmee hij niet door een deur kon, maar ja het hoort erbij.
anneliez
12 jaar geleden
Je zult de lezer van de brief moeten overtuigen waarom hij/ zij jou zou moeten aannemen. Geld verdienen kun je overal. Waarom zou je juist met deze functie je geld willen verdienen?