Is een opzegtermijn van 4 weken verplicht bij een kind van 13 bij een krantenwijk?

ik bezorg dus het zondag nieuws en ben gestopt en moet 4 weken uitwerken,
Nu wil ik weten of ik wettelijk verplicht ben om dit uit te werken, want ik zelf denk dat dat niet geld voor kinderen, of heb ik het mis?

En wat betreft het contract, daar stond niets in over een opzegtermijn van 4 weken, dus ik heb een handtekening gezet en een week laten krijg ik allerlei blaadjes met hoe en wat en daar stond ook op dat ik 4 weken moest uitwerken, ik denk dat dit zo toch niet mag, eerst laten tekenen en dan pas andere dingen erbij halen.

Ik hoop op antwoorden, alvast dank.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds wanneer mag je op die leeftijd al weekend/vakantiewerk doen?

Het beste antwoord

Dat ligt oa. aan de ingangsdatum van je contract. En let daarbij op dat de "datum van ondertekening" kan afwijken van de ingangsdatum.
In nederland mag je vanaf je 13e jaar vakantiewerk verrichten voor een reeds ±genoemd aantal uur.
Maar er is per definitie altijd sprake van een wettelijke proefperiode.
Dat wil zeggen een periode, meest gebruikelijk 4 weken, waarin werkgever én werknemer zonder opzegtermijn het contract kunnen ontbinden.
Dat kan zelfs zonder opgaaf van reden.
Wel moet dat schriftelijk worden gedaan/bevestigd.
In dit geval geld een email overigens ook als schriftelijk, maar raadt ik aan om wel alsnog een brief te sturen.
Die brief kopiëer je en ondertekend het origineel en ook de kopie.
De kopie is voor jouzelf en ga je goed bewaren.
Het origineel stuur je op naar je werkgever.

En wat betreft de laatkomende regels waar je het over had;
Stond er een datum op een van die blaadjes?
En was dan die datum dezelfde als die ingangsdatum of datum van ondertekening?
Als dat het geval is gelden ze helaas wel in combinatie met jouw contract, en heb je een opzegtermijn, als je er nu al langer dan 4 weken werkt tenminste, anders kun je per bijna direct stoppen als je dat wilt.
Als de datum op die laat gekomen blaadjes láter valt dan de datum van ondertekening/ingangsdatum, dan gelden die regels niet per definitie voor jou, tenzij in je getekende deel daarover al iets is opgenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vanaf dertien jaar mag iedereen maximaal twee maal twee uur door de weeks werken. Op zaterdag is het maximaal zes uur. Bezorgers van 13 en 14 jaar mogen niet op zondag werken.

Dus ze zijn ook strafbaar en je kunt per direct stoppen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik werk ook niet op een zondag, maar op zaterdag en vrijdag, zondag moet alles af zijn stond in het contract. Geld dat dan ook voor kranten wijk, maximaal 2 uur werken?
Want ik werk op een vrijdag soms wel meer dan 8 uur, 4 uur aan vouwen en dan nog bezorgen, en dan heb ik nog niet alles af, terwijl er verteld werd dat het maar 1 a 2uurtjes van je tijd in beslag zou nemen.
Dat is dus duidelijk niet het geval. Weet iemand toevallig ook of het strafbaar is eerst te laten tekenen en pas later informeren? Ook hebben ze mij de 1e 3 weken laten werken zonder dat mijn contract was binnengekomen, hier ben ik achtergekomen toen ik niet betaald kreeg, bleek dus dat die man die het ophaalde hem verloren had, uiteindelijk allemaal wel goed gekomen,
Ik denk dat ik dan toch 1e 3weken dat ze mij lieten werken zonder dat ze een contract hadden niet toegestaan is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst horen ze je volledig te informeren dan wordt er pas getekend en niet achteraf. Ik zou jouw ouders ermee laten bemoeien en zeg dat je met onmiddellijke ingang wil stoppen! Dat de manier hoe ze met jou omgaan ver beneden pijl is. Verhaaltje over een verloren contract geloof ik ook niet zo. Een kopie contract aanbieden duurt ook geen 3 weken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ps. Een krantenwijk mag je nog niet hebben
je bent zelf accoord gegaan met de krantenwijk en het is logisch datje een opzegtermijn hebt. ze moeten toch iemand anders regelen die de wijk kan overnemen. netjes is het niet hoe ze het gedaan hebben maar toch vindt ik dat je ze wel de kans moeten geven om een ander te zoeken. je bent er zelf aan begonnen en je moet het dan ook netjes afmaken hou daarmee de eer aan jezelf.

wettelijk mag je nog niet werken op die leeftijd dus juridisch gezien mag je wel per direct stoppen .