Als je onder werktijd schade oploopt moet je baas dat dan vergoeden ?

Een Collega haar bril is stuk gegaan onder haar werktijd, ze was van de week gevallen van haar fiets omdat het glad was van de ijzel en daar door is haar bril stuk gegaan en nou kreeg ze te horen van iemand dat haar baas dat moet vergoeden want het is onder werktijd gebeurt.
Ze doet werk dat ze van persoon naar persoon moet fietsen.
Ook haar fiets is stuk gegaan, hoort de baas dit te vergoeden ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.7K

Het beste antwoord

Goed werkgeverschap brengt in dit opzicht met zich mee dat een werkgever een goede verzekering moet afsluiten voor werknemers die met een motorrijtuig naar het werk gaan. Doet een werkgever dat niet, dan is hij aansprakelijk voor schade die een werknemer lijdt, indien de werknemer tijdens werktijd op de openbare weg wat overkomt.

In een recente zaak waarin een werkneemster haar baas aansprakelijk had gesteld voor schade door een ongeval tijdens werktijd, heeft de rechter bepaald dat deze verzekeringsplicht van de werkgever ook geldt voor werknemers die te voet of per fiets tijdens hun werkzaamheden aan het verkeer deelnemen.

De verzorgingshulp in kwestie bezocht haar cliënten altijd op de fiets. De werkgever betaalde die reistijd uit als werktijd. Door gladheid viel ze met haar fiets onder werktijd en brak haar scheenbeen. Ze was niet voor de schade verzekerd en de verzekeraar van de werkgever weigerde de schade te vergoeden.

De vrouw stapte naar de rechter en deze stelde haar uiteindelijk in het gelijk. De baas had als goed werkgever voor een verzekering van al zijn werknemers moeten zorgen, juist voor lopende en fietsende werknemers, want die zijn kwetsbaarder op de openbare weg. De werkgever moest de schade alsnog vergoeden.

Dus: ja, als de "fietstijd" aan haar wordt uitbetaald als werktijd, zal de werkgever haar de schade moeten vergoeden (fiets en bril).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, een goede werkgever is daarvoor verzekerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ItisILeClerc
13 jaar geleden
Dat is niet de vraag.
Ja, haar "fietstijd"is ook haar werktijd, en bij ongevallen die gebeuren tijdens werktijd is een werkgever verplicht om dit te vergoeden. Naast goed werkgeverschap is dit zelfs internationale regelgeving/ wetgeving.

Dit heet Respondeat Superior, wat letterlijk betekent dat de werkgever verantwoordelijk is voor zijn/haar werkgever.