Moet een jaarcontract eerst aflopen voordat er een andere contract komt?

Een vriend heeft een jaarcontract en deze loopt in augustus 2012 af. Ze hebben al gezegd dat ze een andere functie gaan geven maar dat ze eerst gaan wachten totdat de huidige contract afloopt. Maar hij wilt natuurlijk graag zsm over naar de nieuwe functie. Ze hebben tegen hem gezegd dat het niet mogelijk is.

Hoe zit dit wettelijk gezien? Moet hij echt wachten totdat de huidige contract afloopt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

De werkgever bepaald wanneer er een andere functie wordt gegeven. Een jaarcontract heeft daar verder niets mee te maken. Hij kan daar verder zelf verder niets aandoen.
12 jaar geleden
Arbeidscontracten met een bepaalde duur gelden voor de overeengekomen tijd voor zowel de werknemer als de werkgever. Zonder dwingende redenen kan zo'n contract niet veranderd of opgezegd worden. In het contract staat o.m. ook opgenomen voor welke functie de werknemer in dienst is en voor welke periode.

Het staat de werkgever altijd wel vrij om de betrokken werknemer een andere, betere, functie aan te bieden binnen het lopende contract. Het is dan aan beide partijen of er een akkoord kan worden bereikt over bijv. de arbeidsvoorwaarden en salariëring.

De werkgever mag ook vasthouden aan de lopende afspraken en functieverbetering pas in laten gaan op het moment van een nieuw vervolgcontract. Een toezegging verplicht de werkgever tot niets.

Het lopende contract blijft in ieder geval voor de duur doorlopen en eindigt op de overeengekomen datum.
Daarna kan een nieuw contract worden aangeboden voor bepaalde tijd. ( maximum 3x een jaarcontract) of een aanstelling met onbepaalde tijd (vast contract.)
De werkgever kan ook nog besluiten de overeenkomst na afloop niet te verlengen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus, ja... hij moet gewoon wachten tot z'n contract afloopt en dan zien wat hem wordt aangeboden....